המאמרים החשובים של השנה האחרונה

מתחילת שנת 2022 נראה שהרבה קרה. את ינואר 22 התחלנו כאשר אנחנו בתוך מפת הקורונה, אבל מקווים לסופה ולחזרה להתנהלות רגילה, הן בעסקים והן בחיים האישיים. עכשיו, רגע לפני שנה"ל והחגים אנחנו נזכרים ששגרה זה איומים בשביתות, מזג אוויר מאתגר, עליות מחירים משמעותיות ותלונות, הרבה תלונות, כי ככה אנחנו אוהבים.

אז לכבוד החודשים שחלפו, השינויים שעברנו והתקווה לעתיד, התעמקתי במאמרים שהעלתי כאן מתחילת השנה, ובחרתי את אלו שייצגו את מה שעברנו יותר מהכל. תהנו!

מרץ 2022: הקשר הכלכלי בין אוקראינה לישראל על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה

בניגוד למקומות אחרים לגביהם אין תשובה וודאית, בנוגע לאוקראינה אין כל ספק, מדינה זו מתבלטת. היא מפורסמת בהון האנושי שלה (חברות היי-טק ישראליות רבות זיהו את הפוטנציאל והקימו חברות  ומרכזי פיתוח בקייב, לביב וחרקיב), בקרבה הגאוגרפית והמנטלית למדינת ישראל (מעל 600 אלף  איש עלו מאוקראינה בשנות ה-90), וברצונה להיפתח לעולם הרחב ולהציע את ידע וניסיון במגוון תחומים. הייצוא העיקריים מאוקראינה לישראל בשנים שחלפו: דגנים (46.5%), מתכות (25.9%), מוצרי מזון (4.8%), מוצרי עץ (1.7%), נפט ומוצריו (1.6%) ומוצרי ענף הטחינה (1.2%). למאמר המלא

אפריל 2022: נמלי ישראל רושמים עליות בהכנסות למרות הפקקים.

התרחבות הסחר בישראל ובעולם וההתייעלות בנמלים אשר הפחיתה את ההוצאות הובילו לתוצאות כספיות יוצאות דופן. הרווח הכולל של נמל חיפה עמד בשנת 2021 על 273 מיליון שקל. בעוד שנמל חיפה רשם עלייה יוצאת דופן של 142% ברווח התפעולי, וזאת במקביל להתמודדות עם משבר הקורונה. למאמר המלא

מאי 2022: רפורמת היבוא עומד להיכנס לתוקף

רפורמת היבוא עומד להיכנס לתוקף ומתמקדת במעבר לשיטות הנהוגות בשווקים מפותחים בעולם. עיקרי השיטה: שינוי בשיטות הפיקוח על חוקיות היבוא בגין מאות מוצרים, וזאת במקביל להגברת האכיפה בשווקים. הרפורמה תחול על היבוא בתקינה, אנרגיה, מזון ותמרוקים. הרפורמה היא בשורה לצרכנים ובשורה ליבואנים. הראשונים יחסכו בעלויות ויהנו מגיוון רב יותר והאחרונים יהנו מרגולציה שתצמצם הגשת מסמכים כאשר בפועל היבואן יהפוך לאחראי על תקינות המוצרים והאכיפה המוגברת שתתבצע בשווקים, אך גם הסנקציות יחולו עליו. לכל היתרונות במאמר המלא

יוני 2022: בעולם חוששים ממיתון

לאחר שנות הקורונה נראה כי 2022 היא השנה המאתגרת הבאה. המלחמה באוקראינה עדיין בעיצומה והאתגרים הכלכליים רק לפנינו. מתחילת השנה עומדת האינפלציה בארה”ב, על 8.5%! הביקוש לסחורות לאחר הקורונה גבוה, מחירי הדלק עולים לאור המלחמה והסנקציות על רוסיה והאינפלציה רוקמת עור וגידים, באופן לא מפתיע. המאמר מרכז חוות דעת של מומחים ברחבי העולם על האפשרות שהעולם עומד בפני מיתון. למאמר המלא

יולי 2022: האם עליות המחירים בענף הספנות שוב בפתח? והפעם בגלל מונופול בענף הספנות?

אם חשבנו שתקופת הקורונה שברה כל שיא במחירי ההובלה הימית, הרי שהפעם לא מחלה היא שתוביל ככל הנראה לעליות מחודשות במחיר אלא הגורם האנושי. מאז פרוץ מגפת הקורונה עלו מחירי ההובלה הימית בכ- 770% וגם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לא השאירה מקום להתנהגות תקינה ולתחרות הוגנת…

נכון, בעליות המחירים של השבועות האחרונים נהוג להאשים את המלחמה, את הרוסים או האוקראיניים ולעיתים את שניהם אולם בפועל, כאשר רק חמש חברות שולטות בשני שלישים משוק ההובלה הימית בעולם כדאי ואף חובה לשאול, להתעמק ולחקור, כי אם החברות אינן פועלות כקרטל ומתאמות מחירים היום, הרי שלא רחוקה השעה שזה בדיוק מה שיקרה.

יש מי שקוראים לזה קרטל. למאמר המלא

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.


 [טג1]לינק למאמר

 [טג2]לינק

 [טג3]למאמר המלא

 [טג4]לינק

 [טג5]למאמר המלא


פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן