האם אנחנו בדרך למיתון עולמי? הדעות של המומחים 

לאחר שנות הקורונה נראה כי 2022 היא השנה המאתגרת הבאה. המלחמה באוקראינה עדיין בעיצומה והאתגרים הכלכליים רק לפנינו. מתחילת השנה עומדת האינפלציה בארה”ב, על 8.5%! הביקוש לסחורות לאחר הקורונה גבוה, מחירי הדלק עולים לאור המלחמה והסנקציות על רוסיה והאינפלציה רוקמת עור וגידים, באופן לא מפתיע. מה אומרים מומחים ברחבי העולם על האפשרות שהעולם עומד בפני מיתון? מה הם אומרים על השילוב האפשרי בין האטה כלכלית לאינפלציה (סטגפלציה)? והאם הם מתייחסים לסוגיית השילוח הבינ"ל?

פרופ' קנת רוגוף

"ישנם סיכויים משמעותיים למיתון באירופה, בארה"ב ובסין גם יחד" אומר הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית, ומחדד כי קריסה באזור אחד עלה את הסיכוי למיתון באזורים אחרים. שלוש הכלכלות הגדולות בעולם מהוות כ־58% מהתמ"ג העולמי ומאז פרוץ המלחמה באוקראינה התחזיות בנוגע למיתון גוברות. רוגוף גם העריך כי כל עוד אין סוף ברור למתרחש באוקראינה, מחירי המזון והאנרגיה העולמיים צפויים להישאר גבוהים בכל תרחיש".

אילון מאסק

ביום הראשון של השנה הנוכחית קבע אילון מאסק, הבעלים של טסלהוספייס-אקס, ואולי הבעלים של טוויטר בעתיד: "אנחנו בדרך למיתון כלכלי" חזה אז מאסק וציין כי "תחושת הבטן שלי היא אולי סביב אביב או קיץ 2022, אבל לא יאוחר מ-2023".

לויד בלנקפיין

מי שהיה בעבר מנכ"ל גולדמן זאקס וכיום משמש כיו"ר בכיר בדירקטוריון החברה, ציין בראיון לתוכנית "Face the Nation" (חדשות CBS) כי קיים "סיכון גבוה מאוד למיתון בארה"ב… "אם הייתי בראש חברה גדולה, הייתי מתכונן. אם הייתי צרכן, הייתי מתכונן". בה בעת העריך היו"ר כי הגורמים אשר דוחפים את האינפלציה כמו משבר האספקה והמלחמה באוקראינה הם תקופתיים ובסוף יחלפו, אבל עד שיחלפו, לדבריו, "יהיה קשה" למשפחות עם רמות הכנסה נמוכות, ציין בהתייחסו לארה"ב.

אורי גרינפלד

האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, מתייחס לנושא הסטגפלציה – שילוב של אינפלציה והאטה כלכלית – כי "ההגדרה הרשמית של סטגפלציה היא מצב של אינפלציה גבוהה במקביל להאטה כלכלית שמביאה לאבטלה גבוהה, ושם אנחנו (ישראל) לא נמצאים, וגם ארה"ב עוד לא שם". יחד עם זאת, העובדה, לדבריו, שתהייה האטה, הן בישראל הן בארה"ב, וודאית. "כשהציבור משלם יותר על דלק, מזון, דיור ועוד, הוא צורך פחות דברים אחרים, אז מהבחינה הזו האינפלציה כבר מייצרת תהליך של האטה ורואים את זה בנתונים שפורסמו בארה"ב השבוע. אבל זה לא מצב של סטגפלציה – כלומר אין עלייה אמיתית וחדה באבטלה". בנקים וחברות ביטוח בארץ אינם מתנערים מהאפשרות לבואה של סטגפלציה אולם גם אינם נערכים אליה בפועל. 

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מסכם כי "הדרך לסטגפלציה עוד ארוכה. זה לא אומר שלא צריכים להיערך אליה אבל אני לא רואה אותו כתרחיש מרכזי"

מסמכים שהודלפו ממשרד האוצר הרוסי

מסמכים אלו מלמדים על התכווצות של כ- 12% בכלכלה (כאשר הבנק המרכזי של רוסיה ציפה ב- 29 לחודש אפריל על התכווצות של 8-10%). רוסיה ממשיכה להישאר תחת סנקציות אשר אינן מטיבות את מצבה מאז התקיפה באוקראינה. בשבוע שעבר קראה נשיאת הנציבות האירופית לאסור על יבוא נפט מרוסיה והציעה למדינות החברות באיחוד האירופי להפסיק את היבוא של נפט גולמי תוך שישה חודשים ומוצרים מזוקקים עד סוף השנה. 

ומה צריכים לשאול את עצמם יבואנים, יצואנים או אזרחים מודאגים?

1. האם המשק הישראלי ימצא את עצמו במיתון כאשר שלוש הכלכלות החשובות בעולם – אירופה, ארה"ב וסין יקלעו למיתון?

2. האם חרם על הנפט הרוסי יעלה את המחירים? 

3. כיצד תשפיע העלייה על מחירי שילוח בינלאומי דרך הים, האוויר והיבשה?

4. מה תהייה השפעת המחירים על היבוא ועל היצוא?

5. ועוד

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן