נמל אלכסנדריה – פעילות ענפה, סטטיסטיקה מצוינת ושינויים נוספים

לאחר שחידדתי בנוגע לנמל אילת, נמל אשדוד ונמל חיפה כדאי שנכיר גם את שקורה 

במצרים. הנמלים המרכזיים במצרים הם נמל אלכסנדריה, על חוף הים התיכון, ונמל פורט סעיד, סמוך למוצא הדרומי של תעלת סואץ. שניהם בשליטה ממשלתית מלאה. כחלק ממגמת הפיתוח בנמלים במדינה קבוצת נמלי אבו דאבי החליטה להשקיע כ-830 מיליון לירות מצריות (כ- 26 מיליון דולר) בנמל אל-עריש לבניית 6 ממגורות מלט לייצוא בקיבולת של שני מיליון טון. השקעות אחרות בשווי של 400 מיליון לירות יופנו ליצוא מלט מנמל פורט סעיד מערב.

נמל אלכסנדריה

נמל אלכסנדריה הוא אחד הנמלים הגדולים במצרים השוכן על הים התיכון וגם אחד הגדולים והחשובים במזרח התיכון. האזור כולו היווהמרכז סחר מרכזי מאז 2000 לפני הספירה וממשיך לשחק תפקיד חשוב בכלכלת המדינה (אלכסנדריה הייתה ידועה בעיקר בזכות המגדלור של אלכסנדריה -פארוס – אחד משבעת פלאי העולם העתיק). בשל מיקומו המכריע מטפל נמל אלכסנדריה בכמעט 60% מסחר החוץ של מצרים. בשנים האחרונות עבר הנמל מודרניזציה והרחבה להגדלת הקיבולת והיעילות שלו בעיקר באמצעות פרויקטים ממוקדים. כך למשל, בשנת 2020 אישרה ממשלת מצרים תוכנית השקעה של 2.2 מיליארד דולר לשדרוג התשתיות והמתקנים של הנמל, כולל הקמת טרמינל חדש.

בנוסף לפעילותו המסחרית, נמל אלכסנדריה הוא גם יעד תיירותי חשוב, כאשר ספינות שייט רבות עוצרות בו כחלק ממסלולי הטיול שלהן. הנמל ממוקם ליד מספר אטרקציות היסטוריות ותרבותיות, כמו ביבליותקה אלכסנדרינה, ארמון מונטזה והעיר העתיקה של אלכסנדריה.

אז מה עולה מנתוני פעילות הנמל בשנה האחרונה ובמיוחד בחודש האחרון? 

– על פי נתוני הרשות הכללית של נמל אלכסנדריה מספר האוניות שפקדו את הנמל במהלך מרץ השנה הגיע ל-404 (עלייה של42.2%  מחודש פברואר 2023). בסה"כ מציינת הרשות כי הנמל השיג ב- 2023 את תנועת הספינות הגבוהה ביותר מאז 2016. העליות כדלקמן: 

o העלייה הגדולה ביותר במהלך חודש מרץ לאוניות תפזורת (91% בהשוואה לפברואר)

o אוניות מעבורות: עלייה של 83.2%

o אוניות מטען: כללי עלייה של 41.3%

o אוניות מכולות: (38%) מ- 111 מכולות ל-153 אוניות מכולות. 

o אוניות צובר (תפזורת יבשה)- עלייה של 29% במהלך חודש מרץ 2023, בהשוואה לפברואר.

– גם בהשוואה של חודש מרץ השנה לחודש מרץ 2022 רושם נמל אלכסנדריה עלייה בפעילות:

o בסך תנועת כלי השיט בנמל נרשמה עלייה של 8.9%

o אוניות מכולות: עלייה של 50%

o אוניות תפזורת נוזלית: עלייה של 5%

יש להוסיף ולומר כי לפני כחודש דווח כי הנמל באלכסנדריה יפעיל מעגן שלם בדבעה לטובת הכור הגרעיני של מצרים.

הרשות ציינה כי היא מפעילה מאמצים להבטחת מוכנות מלאה של הנמל והרציף לביצוע המשימות בהמשך למילוי דרישות התפעול של המעגן הימי והאישורים והרישיונות שנדרשו והתקבלו להפעלתו.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן