סין מדרך המשי לדרך של טראמפ

"China is a sleeping giant let her sleep for when she awakens she will astonish the world"- נפוליאון

מה לא נאמר על סין? מבין כל הציטוטים, חוות הדעת, התחזיות והעובדות, זכורה אמרתו של נפוליאון אשר טען בזמנו כי "סין היא ענק רדום. כאשר יתעורר – העולם ירעד". אז הענק התעורר והעולם רעד, וכמדומה שעודנו, אולם האם לעולם חוסן?

 

המגמות הנוכחיות מלמדות כי מעמדה העולמי של סין אינו כפי שהיה ומדינות כגון הודו, בנגלדש, קובה וגם דובאי מציעות אלטרנטיבות חדשות וגורמות לשינוי מרכז הכובד הכלכלי העולמי. אז מה יכולים למצוא יבואנים בארצות אלו? מה ניתן לייבא אליהן? האם הן באמת עומדות להפוך ל'דבר הבא'? ומה הקשר לנשיא ארצות הברית – דונאלד טראמפ?

 

השיטה הסינית – שילוח בינ"ל כחלק מאסטרטגיה

'דרך המשי' של סין היא הבסיס למעמדה המודרני של סין בעשורים האחרונים. הפצת סחורות מנתיבים רבים אשר יצאו מסין, אל אירופה, אבל לא רק אליה, הם שביססו את מעמדה, והחל מ- 2008 היא עשתה זאת באמצעות סלילת קווי רכבת והשקעה בפיתוח תשתיות, כולל נמלים ומפעלים באירופה ובמזרח התיכון (יוזמה שנקראה "רצועה אחת ודרך אחת").

התבוננות מעמיקה יותר אחר המהלכים הסינים, התמימים לכאורה, מלמדת כי מאחורי היוזמה הידידותית עמדה אג'נדה שעיקרה התרחבות כלכלית וביסוס מעמד גיאופוליטי באמצעות יצירת גוש סחר 'אירואסיה' שמוקדו בסין ולא בגושים האירופי והאסיאתי שאמריקה היא המוקד שלהן. אחת השיטות של הסינים הייתה יצירת תלות כלכלית באמצעות מלכודות חוב (לדוגמא: מתן הלוואות לבניית נמלים – חוסר עמידה של המדינה בהחזרי החוב לסינים – מתן הלוואות נוספות בריביות גבוהות יותר – מחיקת החובות תמורת שליטה בנמל, כולל קבלת שטחי מסחר בסביבותיו). יצירת התלות הובילה לכך שהסינים שולטים בנמלים רבים ובהם Sihanoukville בקמבודיה (100% שליטה של הסינים ל- 100 שנה), Muara  בברוניי (57% שליטה ל- 60 שנה) או Darwin באוסטרליה (89% ל- 99 שנים). בנוסף, מתכננת סין למקם את חיל הים שלה במקומות אסטרטגיים כדי לדחוק את חיל הים האמריקאי מנתיבים ימיים חשובים.

התשובה האמריקאית

בעוד סין מחזקת את מעמדה העולמי בנתיבי הסחר ומגבירה את התלות האסטרטגית, מצהירה אמריקה, באמצעות נשיאה השנוי במחלוקת, כי היא מחפשת שיתופי פעולה אסטרטגיים ולא שליטה. במילים אחרות – האמריקאים מתחילים לבלום את הסינים ולצד הטלת מיסים על יבוא מסין הם מספקים אלטרנטיבות מגוונות, ללא כפייה ותוך שימור הריבונות של המדינות. אין ספק שהתהליך נראה ונשמע מצוין. במיוחד בכל הנוגע למדינות אשר ציפו לשותף אסטרטגי. ארה"ב הצהירה לפני מספר חודשים כי תגדיל את השקעותיה במדינות הודו-פסיפיק ותסייע בפיתוח הכלכלה באמצעות גוף ממשלתי. ההשקעה הצפויה של עשרות מיליארדי דולרים בתשתיות שונות תאפשר את התחרות בסינים ותפתח אלטרנטיבה שדלתותיה נפתחות כבר היום.

מה ילד יום?

האמנם עידן סין לקראת סיום? סדרת הראיונות והכתבות שיזמנו תנסה לבחון לעומק את ביסוסן של האלטרנטיבות המידיות ליבוא וליצוא: הודו, בנגלדש, קובה ודובאי. החלטנו להיפגש 1:1 עם שגרירים, נציגים כלכליים וקונסולים וגם עם מומחים לשילוח בינ"ל ולמשפט… לעמוד מקרוב על המגמות המתפתחות ולברר כיצד נוכל להמשיך ולפתוח דלתות עבור ישראלים הן לצורך יבוא והן לצורך יצוא.

 

מאת שי חיות

הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

 

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן