סעודיה- לא מה שחשבתם

בישראל מזהים את סעודיה קודם כל כמדינת אויב אולם בכל הנוגע לשילוח וסחר בינ"ל סעודיה היא בין השחקניות החשובות בעולם. מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי, הגה את תכנית 'חזון 2030' ב- 2016. חלק מהחזון רוקם עור וגידים כבר בימים אלו ואחד הביטויים לכך הוא העובדה שסעודיה הגדילה את תפוקת הנמלים באופן משמעותי. 

בן סלמן אינו מסתפק בתכנית אחת וגם לא בשתיים. בין התכניות שהגה עיר נמל צפה בים האדום – שתשמש גם כנמל אוטומטי. פרויקט זה, עלותו המוערכת של הפרויקט עומדת על כ-500 מיליארד דולר. פרויקט נוסף יכלול עיר עתידנית שתספק עבודה ל- 380 אלף תושבים ויכלול בתים חכמים מפוארים, כבישים פנימיים ללא שימוש במכוניות, כל הפסיליטיז במרחק 20 דקות הליכה, מרכזי קניות, ספורט, נופש ועבודה וכמובן- נוף משגע.

מה אומר עליך הנמל שלך?

הידעתם ש- כ- 80% מסחורות העולם משונעות דרך הים ומרביתן במכולות? יעילות ההעמסה והפריקה בנמלים היא מדדמהותי ליכולת הסחר של כל מדינה, והשאיפה, וההצלחות שבאות בעקבותיה, צריכות להוות מטרה לכל מדינה אשר שואפת להתברג בראש החץ הטכנולוגי והלוגיסטית באזורה ובעולם כולו. סעודיה טרחה, עמלה והשקיעה רבות כדי להגיע לנתונים, להצלחות ולדירוגים הגבוהים של נמליה. 

הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על נמלי סעודיה:

– יכולת הטיפול הכוללת של נמלי סעודיה הגיעה ל-601 מיליון טון בשנת 2021.

– כ-120 מיליון טון סחורות נפרקו בנמלי הים במהלך אותהשנה (לעומת 115.03 מיליון טון ב- 2020). סה"כ, הגדילו הסעודים את נפחי המכולות ב- 10.5%

– נמל ג׳דה האיסלאמי עמד בראש הנמלים מבחינת נפח הסחורות שנפרקו עם 29% מכלל הסחורות.

– הנמל הבא בחשיבותו הוא נמל התעשייה ע״ש המלך פהדעל חופי ים סוף עם 22%.

– למעלה ממחצית הסחורות שנפרקו בסעודיה היו בתחום המזון.

– ברבעון השלישי של 2022 התקרבו נמלי סעודיה ל-2 מיליון TEU ו- 3,084 ספינות עגנו בנמליה, עלייה שולית של 1.58 אחוזים לעומת השנה שעברה.

כאמור, ההשקעה של הסעודים היא זו שהובילה למספרים אלו. הגידול במספרים של הרבעון השלישי השנה, הם פועל יוצא של מגוון יוזמות שיישמה רשות הנמלים הסעודית (Mawani) במטרה לחולל מהפכה במגזר הימי הלאומי, לשפר את היעילות התפעולית, וליצור סביבה רגולטורית וחקיקתית יעילה המתהדרת בתהליכים יעילים ולשאוף להרחבת שירותי השילוח ולהקמת פארקים לוגיסטיים נוספים ברמה בינלאומית בממלכה. 

במדינה מקדמים אסטרטגיה של נמלים חכמים פורצי דרך אשר יתאפיינו באוטומציה של פעולות ושדרוג חווית לקוח באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. כל אלו ימלאו תפקיד מרכזי בהובלת המשימה הרב-גונית של הרגולטור במגזר הימי לקראת הפיכת הממלכה למרכז לוגיסטי עולמי המחבר בין שלוש יבשות, והכל בקנה אחד עם יעדי אסטרטגיית התחבורה והלוגיסטיקה הלאומית (NTLS).

כמה רמות מעל

אין ספק שההשקעה של הסעודים בקדמה בכלל ובנמלים שלהם השתלמה, בוודאי אם הדבר נוגע לדירוג הנמלים העולמי שם הוצבה סעודיה בראש (וישראל נותרה הרחק מאחור). 

על פי הדירוג מספר נמלים במזרח התיכון נמצאים בראש הרשימה: נמל המלך עבדאללה הסעודי במקום הראשון, נמל סלאלה בעומן במקום השני, נמל חמאד בקטאר במקום הרביעי ונמל חליפה של איחוד האמירויות במקום החמישי. לעומתם, מדורגת ישראל במקומות ה- 247 (חיפה) וה- 342 (אשדוד). 

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן