מהר זה לא ייפתר…

אירועים משמעותיים ממשיכים לתת את אותותיהם על ענף השילוח 

ירידה בייצור וייקור העלויות מקומיות בסין 

אם לפני שנתיים, ואפילו שנה, היו אומרים לי שלאחר משבר הקורונה יאמירו מחירי ההובלה מסין למחירי השיא של היום, לא הייתי מאמין. הייתי חושב שהעולם השתגע! אבל המציאות היא מה שקורה לאדם בזמן שהוא מתכנן תכניות ואחרים יאמרו, שתמיד אפשר לרדת נמוך יותר – או לעלות גבוה יותר – במקרה של עלויות השלוח מסין. 

ואלה הם מחירי ההובלה שהיבואנים ישלמו החל מ 1-7-2021 מנמלי מזרח הרחוק בדיוק כפי שפרסמתי ב- 21 לחודש בבלוג שלי: מכולה 20 החל מ-  8,500$ ועד 10,900$, מכולה 40 החל מ- 15,500$ ועד 18,500$. אז כמובן, ובאופן לא מפתיע, מי שישלם הכי הרבה יקבל מקום על האוניות! 

אז מה בעצם קורה פה? מדוע מיגור המגפה לא נותן אותותיו גם במחירי השילוח? 

 גואנגדונג חיסנה 71.2 מיליון חיסונים עד ה -6 ביוני, אך הדבר תורגם ל -57 מנות בלבד לכל 100 אנשים, כאשר רק 12.3 אחוזים מהאוכלוסייה מחוסנים לחלוטין. המחוז טרם חיסן את בני 60 ומעלה.• הדבקות בוריאנט ההודי, התפרצויות חדשות וסגרים בסין -בגואנגג'ואו למשל – הותירו חברות רבות באזור במצב קשה וזאת על רקע החשש לזליגת המגפה אל מחוץ לאזור.• ההתפרצויות, כפי שכבר ידוע לכולנו, גורמות לעצירת השירות בכלל והשילוח בפרט, וכמובן להשלכות לרעה על מצבן העסקי של חברות רבות. • כתוצאה, עלול המחוז, אשר מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סין, ומרכז סחר הן עבור השוק המקומי והן עבור היצוא, להיקלע לקשיים בעלי השלכות נרחבות.

הירידה בפעילות הכלכלית בגואנגג'ואו

בכירים נשמעו מצוטטים ואומרים כי "הפעילות הכלכלית בגואנגג׳ו ואכן צנחה לרמות הנמוכות ביותר שלה מאז תחילת 2020" אולם למרות שברור שתהייה השפעה לסגירת העסקים הרבים או לצמצום פעילותם, מעריכים כלכלנים סינים כי זו תהייה מקומית ולא תשפיע על סין כולה. מרכז הסחר בגונגג'ואו, בו למעלה מ- 800,000 סוחרים, תומך במאות שווקים סיטונאיים המספקים כל דבר, החל מתה ועד ביגוד, והעסקאות המשולבות בו עולות על 156 מיליארד דולארבשנה (טריליון יואן)

מה בכל זאת קורה בעיר ובאזור בתקופה זו?− עסקים קטנים בעיר ובשכנותיה נאבקים בעלויות מרקיעות שחקים על חומרי גלם וגם על לוגיסטיקה.− גם תנודות על שערי המט"ח משפיעות על תמחור המוצרים ועלויות השילוח. − שירותי ההסעדה, מסעדות ובארים, נמצאים בשפל בגלל שרבים מהעסקים עצרו את ההזמנות.− האזור נפגע גם בשל מגבלות תחבורה.

העובדות, התהליכים והתמונה הכוללת מזכירים את תחילתה של המגפה. נכון, 'כבר היינו בסרט הזה', אולם האם הסינים יעצרו את ההזמנות? האם הם ימשיכו לקבל הזמנות אבל לא יוכלו לייצר ולשלח בזמן בגלל המגבלות? לעת עתה ברור שיש לאירועים השלכות על מחירי הייצור והשילוח ועל משך השילוח ושכולנו משלמים את המחיר. המחסור במכולות בנמלים שדילגו עליהם, העיכובים וההפלגות המבוטלות מפחיתות את קיבולת השילוח למרות שהביקוש ממשיך לעלות. במדינות רבות נעשה ניסיון לבצע שינויים מקומיים אשר יסייעו ליבואנים במצב הבלתי אפשרי אליו נקלעו. כך בירדן למשל, דורשים נציגי המגזרים המסחריים והתעשייתיים להפחית את המע"מ ואת המכס ולשקול מחדש את הפיקוח על יבוא מסוריה שיוצרתחרות לא הוגנת. 

תזכורת ממצרים

הספינה שעדיין תקועה במצריים מזכירה לנו שלכל אירוע רב ממדים השלכות לטווח הארוך. 

גם שלושה חודשים לאחר שנתקעה בתעלת סואץ ויצרה פקק ענק של 300 ספינות ומשבר כלכלי חמור, חילוצה של האונייה לא סיים את האירוע והוא בהחלט יכול להיות מוגדר כאירוע רב נפגעים. 

נכון לימים אלו: − קיימת מחלוקת כספית בין רשות תעלת סואץ לבין החברה שבבעלותה הספינה על הפיצוי הכספי.− הצוות ההודי של הספינה עדיין לא הורשה לעזוב את האזור.− 18,000 מכולות עדיין תקועות על הספינה, ובהן מוצרים של איקאה, לנובו וחברות נוספות.− בתחילה דרשה הרשות מעל 900 מליון דולר, וכעת הדיונים נעים סביב סכומים נמוכים משמעותית.

לסיכום, לאירועים מסוימים המתרחשים סביבנו השפעה מרחיקת לכת, גיאוגרפית וכלכלית והן משפיעות על רבים לאורך זמן. מגפת הקורונה באזורי הסחר המשמעותיים בסין ואירוע הספינה בתעלת סואץ ימשיכו להשליך על חיי יבואנים, יצואנים, חברות שילוח ובעצם על חיי כולנו למשך תקופה ארוכה. כל שנותר לקוות הוא שהרשויות יאמצו התנהלות מקצועית וראויה יותר באירועים הבאים. 

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן