יבואן, מתי בפעם האחרונה פתחת את הסכמי הסחר?

הסכם סחר הוא הסכם בין שתי מדינות או יותר אשר מקנה לכל אחת מהמדינות פטור מתשלום מכס, ביטול מכשולי סחר כמו רישיונות, היטלים ועוד. מטרתו של הסכם הסחר היא לעודד סחר הדדי בין המדינות החתומות על ההסכם. מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מספר מדינות וגושים בעולם, כשלכל אחד מההסכמים מאפיינים וחוקים משלו.

הסכמי הסחר – עקרונות ודגשים

בראש ובראשונה, ההטבה העיקרית ממנה נהנות המדינות החתומות על הסכם הסחר הינה פטור ממכס. המכס הוא מס על ייצוא או ייבוא אשר מטרתו הגדלת אוצר המדינה או הגנה על הסחורה המיוצרת באותה מדינה. פטור ממכס במסגרת הסכם סחר בין מדינות מקל על שני הצדדים בעסקה ומעודד משמעותית את הסחר ההדדי בין המדינות. בנוסף, בחלק מהסכמי הסחר נהוג גם לבטל 'מכשולים' שונים כגון רישיונות, מכסות והיטלי יבוא. יחד עם זאת, הסכמי הסחר תקפים למדינות החתומות בלבד ועל כן מחייבים את הסחורה להגיע מהמדינה המייצאת ישירות למדינה המייבאת בצירוף תעודת מקור. כמו כן, ההטבות הכלולות בהסכמי הסחר לא כוללות מיסים רגילים כמו מס קנייה או מע"מ.

למה זה חשוב לכם בתור יבואנים?

הכרה והתעמקות בהסכמי הסחר הכרחית לכל יבואן. הבקיאות בהסכמים יכולה לשפר את התנהלותכם, לאפשר לכם קבלת החלטות טובה יותר ורווחים גבוהים יותר.

הסכמי הסחר אינם נותרים לדיראון עולם. יש בהם שינויים שעשויים להוביל לשינוי ואפילו למהפכה. כך לדוגמא השינויים הצפויים בהסכם NAFTA  העשויים להשפיע על יצוא ישראלי בתעשיות הרכב, הטקסטיל וההלבשה ויש ליערך להם.

הסכמי הסחר של ישראל עם מדינות העולם – קווים כלליים ודוגמאות

מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם 3 גושי מדינות: האיחוד האירופי, אפט"א (איסלנד, נורבגיה, שוויץ וליכטנשטיין) ועם חלק ממדינות המרקוסור (ארגנטינה, ברזיל, אורוגוואי ופרגוואי). בנוסף, ישראל חתומה על הסכמי סחר גם עם מדינות בודדות: ארה"ב, קנדה, קולומביה, פנמה, מצרים, טורקיה וירדן. כמו כן, ישראל נמצאת בימים אלו במשא ומתן על הסכמי סחר בנוגע לייצוא וייבוא עם וייטנאם, סין, דרום-קוריאה, הודו ואוקראינה.

כל הסכם מגדיר במדויק את כללי המשחק למסחר בין המדינות. כך למשל, ההסכם בין ישראל למדינות המרקוסור מגדיר את דינה של סחורה שיוצרה במדינות המרקוסור, הוצגה בתערוכה במדינה שלישית וכעת אמורה להיות מיובאת לישראל. בדוגמה נוספת, ההסכם בין ישראל לארה"ב קובע כי טקסטיל שיוצר בישראל יכונה מקורי במידה והעיבוד שעבר במדינה שלישית לא עולה על תפירה של 5 חלקים. את כלל ההסכמים, התקצירים והעדכונים ניתן לראות באתר משרד הכלכלה תחת תת-הנושא הסכמים בילטראליים (דו-לאומיים).

אני יבואן ואני בהחלט מתעניין בהסכמי הסחר – מה עליי לעשות?

ראשית, כדאי מאוד לבדוק האם המדינה ממנה אתה מייבא סחורה כלולה ברשימת המדינות איתן ישראל חתומה על הסכם סחר. במקרה בו המדינה ממנה אתה מייבא אינה כלולה באותה רשימה, שווה להסתכל ברשימה השנייה, רשימת המדינות איתן נמצאת ישראל במו"מ על הסכם סחר. במידה והמדינה הרלוונטית אכן כלולה בהסכמי הסחר, כאן מגיע שלב הלמידה. הסכמי הסחר הינם מפורטים ומדויקים אך גם ארוכים וכתובים בשפה משפטית ומשום כך גם מורכבים להבנה עבור אנשים שאינם מורגלים בשפה זו. בתוך כך, עבור רוב היבואנים מומלץ מאוד להיוועץ באדם שמכיר את תחום דיני המסחר ובקיא בהסכמי הסחר. הסכמי הסחר הינם מסגרת מחייבת עבור היבואנים אך גם הזדמנות – הכרה והבנת הסכמים אלה הינן המפתח לייבוא נכון, יעיל ורווחי.

לייעוץ לוגיסטי וליווי בנושא תחום הסכמי הסחר בין מדינת ישראל למדינות העולם, השאירו את פרטיכם ונשמח לייעץ לכם.

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן