האם המצוקה בנמלים מאחורינו ?

במסגרת מהלך שמובילה שרת התחבורה מירי רגב לפתרון מצוקת העומסים בנמלים, נחתמו באמצע מאי כתבי הסמכה לביצוע תרגול והכנות של מתקני הנמל החדשים. 
אז האם המצוקה בנמלים, הצטברות המכולות הריקות והפקקים מאחורינו? 
בחודשים האחרונים, וכמובן גם בתקופת הקורונה, היינו עדים לעומס בכניסה לנמלי ישראל –חיפה ואשדוד – אשר יצרותורי ענק בדרך לפריקות סחורה ולהעמסה מחודשת. הרקע הוא כמובן יבוא עצום של סחורות וחומרי גלם, גם לאחר משבר הקורונה העולמי והתעוררות השווקים וגם, ואולי גם זאת כאפקט של המגפה – בשל העלייה בהזמנות מוצרי צריכה, בעיקר ברשת. כתוצאה מהאמור, נוצרו בנמלי אשדוד וחיפה פקקים משמעותיים. מה זה בדיוק אומר? 

משבר המכולות בנמלי אשדוד וחיפה− באשדוד המתינו הספינות לפריקתן במהלך 10 ימים ובחיה הן נאלצו לחכות ארבעה ימים. − חברות ספנות בינלאומיות אשר ניסו להימנע מהעיכובים המיותרים בישראל החליטו לפרוק סחורות בנמלי טורקיה ומצרים הקרובים (תוצאות צפויות: עיכוב בביצוע עבודות ושחרור עובדים).− מהנמלים השכנים לישראל הועברו סחורות לישראל בספינות קטנות.− הציפייה של יצואנים מקומיים לשלח סחורה בהתבסס על שימוש באותן אוניות מכולה גדולות לא מתקיים, ונוצר שיבוש באפשרות לייצא סחורה לחו"ל תוך עמידה בזמנים.  − לא מקבלות מענה ומעוכבות בתור: אוניות תבואה הממתינות לפריקה גם מספר שבועות (כתוצאה הפריקה לא מתבצעת במקום האידאלי והתבואה נאלצת לחצות את מדינת ישראל, בעיקר דרומה, בגלל הפריקה בחיפה ולא באשדוד). עלות הנזק ליבואני התבואה כתוצאה מחוסר יעילות של נמלי ישראל ב- 2020 – 199 מליון ₪ (כלכליסט, 11/4/2021)− מספר העובדים בנמלי אשדוד וחיפה מצטמצם לאור פרישתם שלעובדים במסגרת הסכמי ההתייעלותוהתחרות בין שני הנמלים הפרטיים שייפתחו עד סוף השנה באשדוד ובחיפה. − בשל העומס בנמלים והרצון לפרוק כמה שיותר אוניות, העמסת מכולות ריקות מתעכבת והן נותרות בנמלים בכמויות יוצאות דופן.− חברת נמלי ישראל פועלת להגדיל את שטחי האחסון למכולות הריקות בסמיכות לנמלים, אך המהלך לא מסייע בזירוז יציאת המכולות הריקות מהארץ− מחסור העובדים המתגבר רק מקצין את משבר המכולות. − נמלי אשדוד וחיפה החדשים אשר יפתחו אמורים לתת מענה למשבר אולם, בניגוד למקובל בנמלים רבים בעולם – בהם נהוג שנמלי ים מתנהלים בדומה לשדות תעופה כאשר הנמל נערך לבוא האוניות מבעוד מועד, מאתר רציפים פנויים וכוח אדם זמין אשר יכולים לפרוק ולשנע את הסחורות – בישראל לא נערכו לאתגרים אלו מבעוד מועד.

כתבי ההסמכה ופתרון המצוקה בנמלים

לקראת פתיחת הנמלים החדשים נחתמו ב- 18 למאי כתבי ההסמכה המאפשרים ביצוע תרגול והכנות במתקני הנמל החדשים לקראת תחילת הפעלתם בעוד כחמישה חודשים.כחלק בלתי נפרד מההכנות תינתן לנמלים החדשים אפשרות לטעון מכולות ריקות ובכך לסייע בהוצאתן של 2000 מכולות בשבוע רק בנמל חיפה ועשרות אלפי מכולות ריקות שהצטברו סה"כ ובכך להתחיל להביא ופתרון מצוקת העומסים בנמלים. כתוצאה מכתבי ההסמכה מטפל נמל המפרץ במכולות הריקות באמצעות מנופי הנמל ובאשדוד צפוי הטיפול להתבצע באמצעות מנופי אנייה. 

כתבי ההסמכה עשויים להביא לצמצום צוואר הבקבוק החריג שגרם גם להתייקרות עלויות הייבוא והייצוא של מכולות לישראל ולחסכון בעלויות אחסון והובלה. הנמלים מצידם ירוויחו את האפשרות לבצע 'הרצה' לקראת תחילת הפעילות המתוכננת בנמלים החדשים בעוד מספר חודשים. 

למה ניתן לצפות עם הפעלתם של הנמלים החדשים? − הוספת תשתיות החיוניות לסחר לישראל וממנה− יצירת תחרות בריאה בין הנמלים – התייעלות רבה יותר ושיפור השירות− הקלה על מצוקת הצפיפות בנמלים− הפחתה במחירי ההובלה − חזרה לעבודה סדירה של שרשרת האספקה ובכלל זה פעילות פריקה סדירה של המשאיות וצמצום מקרים של אחסון מכולות שלא ניתן היה להכניס לנמל.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן