30 שנה לכינון היחסים בין סין לישראל 

לרגל 3 עשורים של יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסין, התארח שגריר סין בישראל מר H.E. Mr. Cai Run  בלשכת המסחר בתל אביב במעמד נשיא איגוד לשכות המסחר עו״ד אוריאל לין, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, יו״ר הוועדה הבינלאומית והנספח הכלכלי והמסחרי של סין בישראל Mr. Zhang Xingfu. האירוע התקיים בשבוע האחרון של חודש אפריל, חצי שנה לאחר שהחלו האירועים לציון כינון היחסים. 

בנובמבר 2021 שוחח הנשיא המדינה יצחק הרצוג בטלפון עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג כאשר הנשיא הרצוג הזכיר כי אביו, הנשיא השישי, היה הנשיא הראשון שביקר בסין לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים. בסופה של השיחה שחררו השניים הודעה לפיה דנים שני הנשיאים בהזדמנויות להעצמת הקשרים הדו־צדדיים בין שתי המדינות. באותה שיחה הזמינו הצדדים האחד את השני לביקור רשמי. 

היסטוריה של למעלה משלושה עשורים

היחסים שקיימו שתי המדינות החלו באופן לא רשמי לפני למעלה משלושה עשורים ולאורך השנים חוו שינויים רבים עד שהגיעו למצב הנוכחי. בתחילה, קיימה ישראל יחסים טובים דווקא עם טיוואן. גם כאשר ישראל הזדרזה להכיר בסין העממית כבר בינואר 1950, הפגינו הסינים יחס עוין לישראל והעדיפו על פניה את מדינות ערב ואת אש"ף.

פרופ' יצחק שיחור, מרצה למזרח אסיה באוניברסיטה העברית, מונה גורמים פנימיים וחיצוניים שהובילו לשינוי יחסה של סין לישראל, כולל הסכסוך הסיני־סובייטי וחולשתה הצבאית של סין, התפתחויות מדיניות לאחר בחירת מנחם בגין לראשות וביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בירושלים. חתימת הסכם השלום בין ישראל לגדולה במדינות ערב פתחה את חלון הזדמנויות לשינוי מערכת היחסים.

סין- ישראל: שותפות שמגובה בנתונים מרשימים

– בשנת 2020 הסחר עם סין היווה כ- 10.7% מסך הסחר של ישראל עם העולם וקרוב למחצית מסך הסחר של ישראל עם מדינות אסיה. 

– בסך היקף הסחר הכולל, סין הינה שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל.

– סין נמצאת במקום הראשון בהיקף הייבוא לישראל נכון לשנת 2021 .

– סך היקף הסחר בסחורות בין ישראל לסין ב-2021, תקופת הקורונה, גדל בשיעור של כ-20% לעומת 2020 (כ-20.4 מיליארד דולר לעומת 17 מיליארד דולר ב- 2020).

– מאחר והגידול בייצוא מישראל לסין ב- 2020-2021 מתון יחסית, הרי שמקור העלייה בהיקף הסחר, הוא בגידול בייבוא לישראל (26%). 

– לא רק היקף הסחורות לישראל עלה, גם היקף הסחר בשירותים נמצאה עלייה משמעותית, שמוערכת בכ-21.6% באותן שנים.

– עיקר תחומי הסחר עם סין: 

1. מכונות ומיכון חשמלי

2. מכשור אופטי ומכשור רפואי

3. מוצרי צריכה

4. כימיקלים ומתכות 

ההצהרות שהועלו במפגש

לאחר למעלה משלושה עשורים לכינון יחסי מסחר הוצהר במפגש כי יש להאיץ את הסחר החופשי בין המדינות. עו"ד אוריאל לין ציין כי המהלך יהווה זינוק נוסף ליחסי הסחר בין שתי המדינות, יועיל למשק הישראלי וישפיע על הורדת יוקר המחייה. כמו כן ציין כי השקעה של חברות סיניות בתשתיות של ישראל, בעיקר בנמלי הים, מבורכת. 

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן