רובוטים לוגיסטיים ושילוח בינ"ל

ניתוחים פולשניים? תעשיית הרכב? התעשיות הבטחוניות? לא רק.

הרובוטים נכנסו חזק גם לתחום הלוגיסטיקה ומאפשרים ביצועים באיכות גבוהה וצמצום עלויות וזמן מיותר לתעשיית השילוח כולה.

היכן ניתן למצוא רובוטיקה בתחום הלוגיסטיקה? מהם הטרנדים האחרונים?

  • מחסנים ומרכזי מיון
  • חלק מתהליך ההפצה "מייל האחרון" – Mile Last

מה שעומד מאחורי הצורך ברובוטים הוא בראש ובראשונה הרצון לעמוד בלוחות הזמנים החדשים המוכתבים על ידי הלקוחות כמו גם המחסור בכח אדם. לא עוד שרשרת אספקה איטית ומסורבלת אלא תהליך מהיר, איכותי (הן ברמת השירות והמעקב והן בערך העסקי ללקוחות), בטוח ופרודוקטיבי המספק את צרכי לקוחות המסחר האלקטרוני במאה ה- 21. אסטרטגיות הליקוט החדשות המאפיינות את שרשרת האספקה המשתמשת ברובוטים, שמות יותר דגש על תפוקות מאשר על עלויות עבודה ומספקות מענה למיליוני לקוחות עסקיים הנעזרים בשילוח אווירי או שילוח ימי להעברת הסחורות וגם למאות מליוני לקוחות פרטיים המצפים לחבילות שרכשו במסחר אלקטרוני (רק כדי לסבר את העין, ב- 2017 רכשו 7 מיליון ישראלים 396.7 מיליון עסקאות מרחוק, לעומת 360.1 מיליון בשנת 2016).

יצוין כי כחלק בלתי נפרד מהמערכות הרובוטיות במחסנים יש צורך גם באוטומציה לוגיסטית לצורך ניהול מרכזי ההפצה.

כמה מילים על ליקוט באמצעות רובוטים

מערכות רובוטיות מבוססות אסטרטגיית 'הסחורה אל האדם', מביאות את הסחורות לעמדות הליקוט על פי סדר ההזמנות וסוגי האריזות. מה למלקט נותר לעשות? ללקט את הפריט המבוקש מן הארגז שלפניו, ולהניח את הפריט במארז המשלוח הרלוונטי. בארצות בהן קיים מחסור משמעותי בכח האדם הרובוטים מחליפים את המלקט גם בעמדה זו. באופן כללי נחסך בדרך זו כ- 50% מזמן ההליכה המבוזבז של המלקט (בעבודתו המסורתית) בהליכה מנקודה לנקודה בתוך המחסן.

פתרונות רובוטיים נוספים בתחום השילוח:

מסוף ימי אוטומטי

מסוף ימי אוטומטי הפועל 24/7 באוניות מכולות בכל גודל, מספק ערך מוסף גבוה בזכות היעילות, הבטיחות ואי תלותו בתנאי מזג-האוויר ובעייפות העובד. כל הפריקה והטעינה של המכולות מתבצעות באופן אוטומטי.

פריקת מכולות ומשאיות באמצעות רובוטים

רובוטים מתוכנתים מחליפים את הסבלים הפורקים ידנית את התכולה בתפזורת מהמכולות.

שינוע אוטומטי

כלי-רכב מונחים אוטומטית משנעים סחורות בשטחי הנמל, בין הרציפים ואזורי האחסון והלוגיסטיקה.  

אוניית מכולות אוטונומית

השקתה של אנייה זו, הפועלת ללא צוות אנושי, ובקיבולת מצומצמת יחסית של 100-150 מכולות תהווה נקודת מפנה בשילוח הימי. למרות עלות הייצור, הגבוהה פי שלוש מעלות ספינה רגילה היא מתוכננת לחסוך כ- 90% מעלויות התפעול השנתיות – באמצעות חיסכון בשכר ועלויות נלוות של הצוות ובתצרוכת הדלק.

מערכת לניהול רובוטים

ניהול ושליטה ברובוטים באמצעות מערכת לניהול רובוטים וממשק ל-WMS . השילוב בין המערכות מספק פתרון אינטגרטיבי למיגון פעילויותיו של המחסן המודרני.

לסיכום, ניתן לצפות שמערכות רובוטיות תמשכנה לחדור לתחום השילוח הבינ"ל ולספק מענה למחסור בכח אדם מחד ולקצב הגובר של שילוח הסחורות מאידך, והכל תוך הגברת היעילות, התפוקה, הדיוק והשקיפות. לרווחתם ולשביעות רצונם של כל הצרכני הסופיים שיחסכו כסף רב.

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן