טיסות מעל אזור המלחמה- מי פועל בשטח ומי לא?

בעוד שתמונות המלחמה מתמקדות בהפצצות, פליטים, סיוע הומניטרי וניסיונות הדברות, מתעצבת תמונת מצב אווירית חדשה בשמי אירופה, ובמיוחד מעל רוסיה ואוקראינה הבולטות המערכה. נראה כי נכון לשבוע הראשון של מרץ מדינות רבות הפסיקו את הטיסות לרוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה. במקביל, אסרה רוסיה אסרה על חברות תעופה לטוס בשטחה והמשמעויות לא מאחרות לבוא: שמי אוקראינה נקיות מטיסות ושמי רוסיה ניתן לאתר מטוסים בודדים. התוצאות לא מאחרות לבוא: ביטול טיסות, שינויי נתיבים, הארכת מסלולים, עליה במחירי הדלק, עליה במחירי הטיסות וכל זאת לצד עלייה בביקוש לטיסות בחלק מהנתיבים. 

תקציר ממה קורה בשטח (נכון לשבוע הראשון של מרץ 2022)?

  • חברות תעופה אמריקאיות לא מפעילות טיסות בקו ישיר לרוסיה
  • בריטניה – הראשונה שאסרה על אירופלוט – חברת התעופה הלאומית של רוסיה – לפעול בשטח הממלכה, קיבלה למחרת הודעה כי גם חברות התעופה הבריטיות לא יורשו לפעול בשטחה של רוסיה.
  • החלטה שהתקבלה באיחוד האירופי הובילה לכך שכל הטיסות ממדינות האיחוד לרוסיה תבוטלנה והובילה  לסגירת השטח האווירי ההדדי בין רוסיה ומדינות האיחוד האירופי
  • לפני החלטת האיחוד האירופי, וגם אחריה, הודיעו מדינות רבות כי על סגירת המרחב האווירי שלהן בפני רוסיה. בין המדינות הרבות גם: פורטוגל, קנדה, בולגריה, צ'כיה, איטליה, ספרד, בריטניה, צרפת, פינלנד, גרמניה, בלגיה, נורבגיה, הולנד, רומניה מולדובה, פולין, איסלנד, דנמרק, וסלובניה.
  • סינגפור איירליינס וג'פן איירלינס, ביטלו את טיסותיהן בקווים למוסקבה.
  • אמירייטס הפסיקה טיסותיה ליעדים ברוסיה, אוקראינה ובלארוס.
  • טורקיש איירליינס הודיעה על שינוי במסלולי הטיסה שלה וביטלה חלק מהקווים הפועלים ברוסיה ובסביבותיה.

טיסות בודדות מעל רוסיה ובלרוס, 0 טיסות מעל אוקראינה. 6 למרץ 2022https://www.flightradar24.com/39.98,36.47/4

עובדות ותוצאות לאור השינויים במרחב האווירי

  1. המחסור הצפוי במטוסים יכול להגיע לתחום טיסות המטען, מה שעלול להעלות באופן ניכר את מחירי השילוח האווירי, שבמילא כבר מראה אותות של עליית מחירים בגלל המלחמה ובגלל המגבלות הקשות על התנועה האווירית באירופה.
  2. החלטות מדינות אירופה, כמו גם החלטתה של רוסיה לסגור את השטח האווירי מעל רוסיה תאלץ לאתר מסלולים עוקפים.
  3. מחירי הטיסות יעלו – על פי ההערכה ב- 15%-20% – הן כתוצאה של הארכת המסלולים, הן לאור הזינוק במחירי הדלק והן לאור העלייה בביקושים.
  4. הטיסות לא מתקיימות לא רק באזורי המלחמה. מערך הבקרה האווירית האירופי וארגון EASA המליצו לכל חברות התעופה ומפעילי המטוסים האזרחיים למיניהם להימנע מטיסה בטווח של עד 100 מייל ימי מגבול אוקראינה.
  5. חופש התנועה האווירי של רוסיה, ובכלל זה חברות תעופה ומטוסים פרטיים, מוגבל עד בלתי אפשרי לאור איסור גורף של כניסתם למרחב האווירי של 27 מדינות האיחוד האירופי.
  6. ענקיות תיירות מפסיקות למכור חבילות נופש וטיסות לציבור הרוסי
  7. חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאיר תעניק מאה אלף כרטיסי טיסה בחינם במהלך החודש הנוכחי לפליטים המגיעים למדינות הסמוכות לגבולות המדינה.
  8. צפויה סכנה תעופתית: לאור החרמות והסגרים האוויריים על חברת התעופה הלאומית הרוסית עולה חשש שזו תעשה שימוש בחלקי חילוף למטוסים ממטוסים שאינם בהכרח מאותו הדגם. בעיית חלקי החילוף מחמירה לאור הודעת יצרניות המטוסים הגדולות בעולם שיפסיקו לספק למדינה שירותי תחזוקה, תמיכה וחלקי חילוף.
  9. שיקום חברות התעופה שרק החלו להתאושש עם דעיכת מגפת הקורונה עלול להתעכב.
  10. לא רק המרחב האווירי סביב אוקראינה ורוסיה השתנה. גם המרחב הימי רחוק מלהיות זה שהכרנו לפני חודש ויותר. כך לדוגמה חברת הספנות הצרפתית CMA CGM הפסיקה כל ההפלגות לאוקראינה וכל ההזמנות לנמלי אודסה או ממנה מבוטלות עד להודעה חדשה.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן