עתיד חברות השלוח ועמילות המכס בישראל ובעולם

בשנת 2016 טענה חברת המחקר Ti (Transport Intelligence) , המתמחה בניתוח נתונים בשוק הלוגיסטיקה והשילוח הבינלאומי, כי שוק השילוח העולמי אינו שוק ריכוזי וככזה יש בו מקום לחברות קטנות ויעילות. לפני שנה או שנה וחצי עוד יכולתי לתמוך בתוצאות המחקר אולם כיום אני סבור שאנו עומדים לפתחו של שינוי. אולי לא מהפך לעת עתה, אבל בהחלט שינוי, בוודאי גם בחברות עמילות המכס וגם בחברות השילוח בישראל.

אז מה היה לנו? (או: על שינויים בענף השילוח הישראלי)

חברות שילוח מקומיות שהוקמו לפני 30 או 40 שנה? היה לנו.

חוסר יכולת להמשיך את הפעילות העסקית 'בתוך המשפחה'? היה לנו גם היה. לחברות פרטיות רבות אין דור המשך…

צריכה מוגברת של מוצרים מחו"ל? בוודאי! והצריכה גוברת והולכת! נכון למועד כתיבת המאמר נכנסות בשערי נמלי ישראל למעלה מ- 3 מליון מכולות בשנה (רק באשדוד – 1.6 בשנה).

בנוסף – אוכלוסיית ישראל הגיעה בראשית 2019 לכ- 9,000,000 תושבים, כאשר למעלה מ80% מהגידול הגיע מריבוי טבעי (מגמה חיובית בניגוד למדינות רבות בעולם) ולא מהגירה אל שטחה.

ועוד נתון שכבר אינו מחדש הרבה – הישראלים מסתערים על אמזון, עליבאבא ודומיהן ועתידו של האוף ליין (קניונים, מרכזי קניות – you name it) בסכנה. כניסתה של אמזון לישראל קורמת עור וגידים בימים אלו וכמו בכל אירוע רב משמעות יש מי שיפסיד מהעניין ויש מי שירוויח.

ובפני מה אנחנו עומדים (פני השילוח הישראלי לאן?)

אין ספק, ישראל מהווה כר פורה לפיתוח ענף השילוח – הן בשל הגידול באוכלוסייה שמאוהבת בקניות ברשת (אולי אפילו יותר מהאמריקאית והאירופאים), והן לאור העובדה שכתוצאה מכך היצע הקניות באוף ליין הולך ויורד משנה לשנה… רק כדי לסבר את האוזן בארה"ב בלבד אלפי חנויות נסגרות, קניונים עומדים נטושים ורשתות שפעם היו פופולריות מגיעות להקפאת הליכים (ארז ברית ויוליה ויימן, כלכליסט, 12/2017). אולם לאן יתפתח ענף השילוח ומי בדיוק ייהנה מכך? הזכרנו בחלקו הראשון של המאמר את חברות השילוח הישראליות ללא דור ההמשך. מה יכולה לעשות חברה שאין לה דור המשך? לפניה 3 חלופות: להתמזג לחברה גדולה יותר (פעמים רבות בינ"ל, להימכר לחברת השקעות או לסגור את העסק.

אז האם יש מקום לחברות קטנות בתחום? כמי שבוחן את התחום וחי אותו מלפני ומלפנים כבר למעלה מ- 20 שנה אני סבור שחברות שילוח קטנות רבות עשויות להסגר או להימכר לחברות גדולות יותר, המסתפקות ברווחים נמוכים יותר כתוצאה מתחרות גבוהה,  ושבישראל של 2030 נראה יותר חברות שילוח בינ"ל השולטות על נתח שוק גדול ומגוון יותר. האם זה אומר שהחברות הקטנות תשארנה ללא תעסוקה? לא בהכרח. הכל תלוי כמובן בניהול נכון, הערכות ראויה וביצירתיות היכולה לפתח את העסק לכיוונים נישתיים נוספים וחדשים.

הנתונים והתחזיות מורים כי הגידול באוכלוסייה והעדויות להמשך הגידול בצריכה (בדגש על רכישות און ליין בישראל ובעולם) יובילו להתעצמות ענף השילוח. מהאמור עולה גם כי חברות שילוח גדולות תמזגנה לתוכן חברות שילוח קטנות אשר לא תמיד מצליחות לפתח את העסק באופן יצירתי… ואם זה עתיד חברות השילוח נותר לשאול מה יעלה בגורלן של חברות עמילות המכס…

אז מה בין עתידן של חברות השילוח לעתידן של חברות עמילות המכס?

שתי מגמות מתרחשות במקביל וגורמות לחברות עמילות מכס להימכר או להיסגר:

  1. דרישה לחברות המתמחות בכל שרשרת האספקה.
  2. כתוצאה – יותר ויותר חברות שילוח מספקות את כל הנדרש ליבואן וליצואן ב- one stop shop.
  3. סיבה ותוצאה וחוזר חלילה עד למצב בו השוק מתנקה מחברות, בעיקר קטנות, המספקות רק שירותי עמילות מכס ובמקביל מעצים חברות שילוח גדולות, בעיקר בינ"ל, או חברות בוטיק מתמחות.

קונצרנים וחברות גדולות הרוכשים חברות קטנות או בינוניות אינם מצב הייחודי לתחום השילוח. לא זאת אף זאת, הקונצרנים של היום אינם מתמחים בתחום מסוים ורוכשים מכל הבא ליד חברות רווחיות. כך לדוגמא ב- 2014 נרכשה תנובה על ידי אייפקס הסינית (ותנובה לא בדיוק חברה קטנה…) ושח"ל נמכרה ב- 2015 לז'וצ'ואן (shnghai jiuchuan investment group). ברכישות באותו ענף ניתן להזכיר את אל על שרכשה את ישראייר ב2017, אלקטרה אשר רכשה את סמארטפון ועוד ועוד… ואם זה המצב אצל 'הגדולים' מה תאמרנה חברות קטנות, משפחתיות ואפילו בינוניות אשר אינן יצירתיות מספיק כדי לדעת לאן להתפתח ואינן יכולות לספק ללקוח יותר סחורה בפחות כסף או במילים אחרות – גם עמילות מכס, גם שילוח, גם לוגיסטיקה וגם מימון ואשראי בצורה יעילה, טכנולוגית ושירותית הרבה יותר ובמחיר ללא תחרות?

למי שאינו מתמחה ושואל על מה המהומה…

עמילות מכס היא חלק ממכלול שירותים לוגיסטיים וכוללת סיווג טובין, דוקומנטציה, תשלום מיסים ואגרות, שחרור הטובין מהמכס, תשלום אגרות ומיסים, טיפול בדרישות וקבלת אישורים מיוחדים ממשרדים ממשלתיים, ייצוג הלקוח, הכרת דרישות הביטחון, הכרת האמנות הבינלאומיות, ליווי היבואן או היצואן ועוד ועוד.

חברות השילוח של המאה ה- 21 מספקות ברובן מכלול שירותים הכוללים גם שירותי עמילות מכס וזו הסיבה המרכזית שעמילי מכס המספקים אך ורק שירותים אלו צריכים לגלות גמישות ולעיתים להמציא את עצמם מחדש, גם כחברות בוטיק.

לסיכום, התקופה, התהליכים והמגמות מעידים כי אנו עומדים בפני שינויים רבים.

אין לי שום ספק שעתידו של ענף עמילות המכס תלוי בגמישות עובדיו וביכולתם לאתר כיווני התמחות נוספים, בהם יביאו את הניסיון הרב שלהם לידי ביטוי.

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן