עלויות השילוח הגבוהות מאחורינו. ומה עוד?

משבר הקורונה החדיר לאוצר המילים שלנו מילים וביטויים חדשים ובניהם אפחות (הפחתה ומיתון של תוצאות שליליות של אירוע או מצב קשה, כגון אסון טבע או מלחמה), מָטוֹשׁ(מקלון שבקצהו צמר גפן והוא נועד ללקיחת דגימות כמו משטח גרון), תַּשְׁנִית ((בגנטיקה) שינוי של פרט מסוים במערך הגנטי ( urcho ורבים נוספים. ((genotype) הגורם להופעת תכונות חדשות

גם "משבר בשרשרת האספקה" הפך מביטוי המוכר לאנשי מקצוע בלבד לביטוי שמשתמשים בו לעתים קרובות ומוכר לרבים הרבה יותר. הביטוי שימש פעמים רבות להסבר מדוע סחורות מתעכבות, מדוע עלויות השילוח התייקרו ומדוע עסקים כמו גם צרכנים נותרו פגועים בין אם בשל העובדה שהסחורות אותם הזמינו לא הגיעו או בין מסיבות נוספות. 

המגיפה חשפה נקודות תורפה רבות בתעשיית הספנות העולמית, נקודות (מחסור בכ"א, ספינות תובלה לא זמינות וקיבולת נמוכה של נמלים בארה"ב ואירופה) אשר ללא מצב החירום אליו נקלע העולם, אולי לא היו צפות בממדים שהתגלו. 

למה בעצם גרמה הקורונה? 

כאשר מדינות רבות נכנסו לסגרים בתחילת 2020, השתנו משמעותית דפוסי הצריכה. גדל הביקוש למוצרים מסוימים, כמו ציוד משרדי ביתי ואלקטרוניקה, מוצרים לעיצוב וטיפוח הבית וגם מוצרי מזון. האדם גילה את עצמו, את ביתו ואת משפחתו וצרך מוצרים אשר מוקד הייצור שלהם בסין או במרכזי ייצור אחרים באסיה. התוצאה הייתה שלצד הביקושים הגוברים ממוקדים מסוימים בעולם לא ניתן היה לענות על הצורך הגובר והתכוף ועסקים רבים נקלעו לקשיים. כ-90% מהסחר העולמי נע דרך הים, והמעבר בים, כאמור, סבל מקשיים רבים של שינוע, אחסנה, העברה, פקקים של כלי שיט שסתמו נתיבים וכמובן, איך לא, עלויות גבוהות במיוחד. גם חברות תעופה שהסבו מטוסי נוסעים למטען כשהגבולות נסגרו למבקרים בינלאומיים לא הצליחו להוריד את המחירים ולהפחית את ממדי המשבר. 

ומה היום?

הקלה באתגרים ובבעיות ששרשרת האספקה התמודדה איתם בשנתיים האחרונות, דעיכת הקורונה והסגרים, לצד ביקושים חלשים עקב מצב הכלכלה הגלובלית הובילו לנפילה במחירי השילוח. מנכ"לית דלתא, ענת בוגנר, ציינה השבוע כי "…קדימה אנחנו כבר רואים את הירידה המשמעותית והתהפכות המגמה בעלויות השילוח… נתון מאוד מעודד כלפי העתיד""

נתונים שפורסמו לאחרונה מלמדים: 

• עלות מכולת שילוח במסלול נפוץ: המחיר הממוצע למכולה במסלולי השילוח הנפוצים ירד ל-3,185 דולר, ירידה שבועית של 5% וירידה של 71% מהשיא שאירע בספטמבר 2021, שם עמד על 11.1 אלף דולר למכולה.

• המחיר עדיין גבוה: המחיר למכולה עדיין כפול (!)מהמחיר שהיה טרום מגיפת הקורונה, אך מגמת הירידה ברורה.

• שילוח ואינפלציה: מחירי השילוח הם חלק ניכר מסל מוצרי האינפלציה. הם משפיעים גם על עלויות השילוח של חברות שמייבאות ומייצאות מוצרים. ירידה במחירי השילוח והמכולות – עכשיו ובהמשך – יסייע להפחתת האינפלציה וכמובן גם תיטיב עם הוצאות ייבוא וייצוא של חברות.

• צים כדוגמה: חברות השילוח הימי גובות פחות עבור משלוח ובכך ההכנסות והרווחים שלהן נפגעות. כך לדוגמא חברת צים מדווחת על דעיכה של 20% ברווח למניה וקיפאון בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל.

בדקו את עלויות השילוח האטרקטיביות שלנו.

  הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפיהיבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן