פקודת מסירה

בענף השילוח ובמערכת היבוא-יצוא יש מונחים רבים המהווים חלק בלתי נפרד מתהליך השילוח ואשר בהם יש להתמקד. אחד המרכזיים שבהם הוא פקודת המסירה (Delivery Order) – מסמך בעל תוקף משפטי המעביר את החזקה בטובין מהמוביל / סוכן האנייה, לאחר שקיבל תשלום עבור ההובלה, למקבל או בין מוביל אחד למשנהו.

שלבי פקודת מסירה בשילוח ימי בישראל

המסמך נמסר מסוכן האוניה לסוכן מכס המחזיק בשטר המטען כדי שזה יבצע את תהליכי השחרור. מסמך זה משמש כהרשאה של בעל החזקה והמכס למסירת המטען ללקוח. יצוין כי פקודת מסירה היא מסמך בר הסבה, ולפיכך, במקרים מסוימים, סוכן המכס המציג  פקודת מסירה בנמל, אינו סוכן המכס שקיבל אותה מסוכן האנייה.

אין זה המקום להציג את כל שלבי המעבר של הטובין מנקודה לנקודה אולם להלן השלבים להם נוגעת פקודת המסירה:

  • פריקת המטענים בישראל בהתאם לסידור העבודה בנמל.
  • סוכן האוניה מודיע למשלח /יבואן בישראל על הגעת המטען ומוסר לו פקודת מסירה וזאת לאחר ששילם את דמי ההובלה לסוכן האוניה. פקודת המסירה הכרחית לצורך שחרור הסחורה מהנמל בארץ והיא מהווה את אחד העותקים של שטר המטען  (Lading of Bill Master)
  • בשלב זה קיימות שתי חלופות:
  • מסירה ישירה: פקודת המסירה מועברת למשלח/סוכן המכס לפני הגעת האוניה. (ומכאן שכדי למסור פקודת מסירה אין זה הכרחי שהמטען אכן יגיע).
  • מסירה עקיפה בלבד: המטען נותר בנמל באחסנה עד שחרורו. מכולות, עד לשחרורן, יכולות לעבור למסוף עורפי.
  • הודעה שהמטען הגיע ארצה מועברת מהמשלח/סוכן האוניה ליבואן.
  • היבואן ממנה סוכן מכס שיבצע עבורו את השחרור.

פקודת מסירה – מקרים מיוחדים והרחבה

ביטול פקודת מסירה – פקודת מסירה אינה ניתנת לתיקון, ולפיכך בכל מקרה בו יש צורך בשינוי נדרשת בראש ובראשונה ביטולה של הפקודה.

פקודת מסירה בשטעון – תהליך הכולל פריקת מטען או מכולה בנמל במטרה להעבירו ליעד חדש – בחו"ל. היינו – להעבירו לאנייה יוצאת. בחלק מהמקרים סוכן האנייה האחראי לפריקת המכולה מהאנייה שהביאה אותה מעביר אותה לסוכן אנייה אחר שמטפל בטעינתה על אנייה שבטיפולו. במקרים אלו סוכן האנייה הראשון יפיק את פקודת המסירה וימסור אותה לסוכן המכס שיטפל בהליך עד לטעינת הטובין על אניית היצוא.

העברת העסקה ממשלח לסוכן מכסעל סמך שטר מטען פנימי/משני שמופק על ידי המשלח מקבל סוכן המכס את הפקודה המוסבת. פקודה זו משודרת למכס על ידי המשלח. עם אישורה של פקודת המסירה יכול להתחיל תהליך השחרור על ידי סוכן המכס.  

פקודת מסירה במטען לפיצול (משלח בינ"ל) –  מטען מאוגד שמדווח על שטר מטען אחד, שייך למשלח בינלאומי אחד אך מיועד למספר יבואנים. במקרים של טיפול במכולה שבה המטען שייך למספר לקוחות המשלח מחויב לשדר למכס תת מצהר:

  • המכס יקבל פקודת מסירה אחת מסוכן האנייה הכוללת את כל העסקה
  • המכס יטפל במסר תת מצהר רק לאחר שתתקבל במכס פקודת מסירה בה מצויין כי המשלח מוסמך לטפל בעסקה
  • אם סוכן האנייה לא שדר את פקודת המסירה למכס, האישור יתעכב
  • לאחר בדיקת קיום תת מצהר, המכס מעביר את פקודת המסירה למשלח ולנמל
  • בסופו של דבר – המשלח יפיק פקודות מסירה "משניות" ויעבירן לבעלי המטענים הבודדים.

מעוניינים לקבל ייעוץ אודות תהליך פקודת המסירה? צרו עמנו קשר

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן