השפעות המצב הבטחוני על סחר בין מדינות

אף מילה על פוליטיקה, על ימין, על שמאל או על עיתוי מבצע 'מגן וחץ'. נכון לכתיבת שורות אלו הפסקת האש בין שני הצדדים החלה ונועה קירל זכתה עבור כולנו במקום השלישי באירוויזיון, אבל כידוע, זה לא נגמר עד שזה לא נגמר וההשלכות של מבצע זה ואחרים על מכלול מעגלי החיים רבות ומשפיעות גם לטווח הארוך. לפני שניכנס לענייני סחר, יבוא ויצוא יש נושא שלא ניתן להתעלם ממנו ככל שמדברים על השפעות מלחמה או מבצע, ובמיוחד במדינתנו הקטנה.העורף הישראלי, כולל ילדים ובני נוער אשר לא מכירים מציאות אחרת חייבים לקבל מענה רחב יותר להשפעות ההרסניות, במיוחד הנפשיות, שיש למבצעים הצבאיים. מרכזי החוסן קורסים תחת העומס וחלה עלייה חדה בפניות. למרבה הצער ולמרות שקיימים בעלי מקצוע מצוינים ורבים המרכזים לא מתוקצבים כנדרש וחובה עלינו לשנות זאת. 

ומה קורה לסחר הבינ"ל בתקופת מלחמה (ושוב, אין אני עוסק כאן בישראל, אלא ככלל):

בתקופות מלחמה, יבוא ויצוא של סחורות עלול להיות מושפע ממספר גורמים, כולל אמברגו והגבלות סחר: מדינות במלחמה עשויות להטיל אמברגו או הגבלות סחר זו על זו, להגביל או לאסור ייבוא ​​או ייצוא של סחורות מסוימות. סיטואציה זו יכול להוביל למחסור במוצרים חיוניים ולמחירים גבוהים יותר לצרכנים. ב'מלחמה' מסוג אחר, זוכנגד הקורונה, מצאו את עצמן מדינות רבות עם חוסרים של סחורה שהגיעה מהמזרח ומסין במיוחד. הדבר הוביל לאיתור חלופות אולם בראש ובראשונה לחוסרים ולעליית מחירים.

שיבוש שרשרת האספקה: מלחמה משבשת את שרשרת האספקהומקשה על הובלת סחורות מעבר לגבולות. זה יכול להוביל לעיכובים בהכנסת סחורות לשוק, למחסור בסחורות מסוימות ולמחירים גבוהים יותר לצרכנים. כך ארע במלחמה באירופה כאשר נמלים נסגרו.סחורות אשר אוקראינה התמחתה בהם – כמו שבבים ותבואה – לא יוצאו, והעולם נכנס למצב של חוסרים, עליות מחירים ומציאת אלטרנטיבות.

שינויים בערכי המטבע: בתקופות מלחמה, ערך המטבע של מדינה עשוי להשתנות, מה שיכול להשפיע על עלות היבוא והיצוא של סחורות. מטבע חלש יותר יכול להפוך את היצוא לתחרותי יותר, בעוד שמטבע חזק יותר יכול לייקר את היבוא.

הרס תשתיות: מלחמה עלולה להזיק או להרוס תשתיות כמו נמלים, שדות תעופה וכבישים, מה שמקשה על הובלת סחורות, מחסור במוצרים חיוניים ומחירים גבוהים יותר לצרכנים. מי שמושפע יותר מכל ובמרמה המיידית הם כמובן התושבים, וחשוב לזכור שתשתיות אינן כוללות רק כבישים או נמלים. באוקראינה נהרס בקרמנצ'וקמרכז קניות אשר גרם לא רק להרס אלא גם לבהלה ולבריחת אוכלוסייה אזרחית. והכל לשם יצירת לחצים פוליטיים ואסטרטגיים.

סנקציות כלכליות: מדינות במלחמה עשויות להטיל סנקציות כלכליות זו על זו, שיכולות להגביל או לאסור ייבוא ​​או ייצוא של סחורות מסוימות. לכך יכולה להיות השפעה משמעותית על עסקים וצרכנים בשתי המדינות.

ובכל זאת כמה מילים על הסכסוך הישראלי-ערבי. סכסוך זה הוא סוגיה ספציפית ומורכבת הכרוכה במחלוקת מדינית, טריטוריאלית ודתית ארוכת שנים בין ישראל לבין כמה מדינות ערביות ושטחים פלסטיניים. שורשיו בראשית המאה העשרים ולו השפעה רבה על כלכלת האזור, כאשר סחר והשקעות מופרעים לרוב על ידי מתחים פוליטיים ואלימות. לסכסוך הישראלי-פלסטיני הייתה גם השפעה עמוקה על חייהם של מיליוני אנשים, הן באופן רציף והן בגלים, אשר אחד מהם חווינו רק לאחרונה. 

שמרו על עצמכם 😊

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן