שיאים חדשים בייבוא

העם ששום איום לא יפגע בצורך שלו במכונית חדשה

בעבר התייחסתי לא פעם ולא פעמיים להשפעות הקורונה על היבוא לארץ ואכן העובדות מעידות על כך שמגמות אשר החלו בתחילת המגפה– ביקושי שיא למוצרים מסוימים, התגברות מגמת הקניות ברשת ומחסור ושיבושים בתובלה הימית – עדיין כאן. אך בעוד שברור שהשיבושים ביבוא ובשילוח יתאזנו במהלך הזמן נראה שבעוד שהביקושים למזון, מוצרי ספורט, מוצרי פנאי חומרים ומוצרים לשדרוג הבית מתאזנים לאט לאט, הצורך במוצרים אחרים לא פס מן העולם והוא דווקא במגמת עליה, ללא כל קשר למגמות או להתרחשויות אחרות שאמורות היו להאט אותה (רמז – ראו מה מתרחש בענף הרכב).

הידעתם? קבלו כמה עובדות על יבוא רכב לארץ:− 183 אלף מכוניות נמסרו במחצית הראשונה של השנה, הישג נאה לכל הדעות. − בחודשים ינואר-יוני 2021 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-128,671 (לעומת 85,075 בתקופה מקבילה אשתקד)− בחודש יוני 2021 נרשם יבוא בהיקף של 27,443 כלי רכב פרטיים (לעומת 16,439 ביוני 2020, עלייה של 66.9%)− יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-1,303 כלי רכב לעומת 406 ביוני 2020, עלייה של 220.9%− כניסת טסלה לישראל והרצון בתחושת פיצוי בעקבות הקורונה מניעים את המגמה, שרק תתגבר לקראת סוף השנה – עם שחרורן של מכוניות היברידיות חדשות− עלייה בערך היבוא החל מיולי 2020: סה״כ ערך כלל היבוא בחודש יוני 2021 הסתכם בכ-7.3 מיליארד דולר, עלייה של 35.6% לעומת ערך היבוא ביוני 2020.− עלייה של 220% בייבוא כלי רכב מסחריים ביוני 2021 מול יוני 2020, ושל כ-67% בכלי רכב פרטיים (בעיקר לאור העובדה שבאמצע משבר הקורונה כמעט לא יובאו כלי רכב לישראל)

אגרת גודש? לא תפחידו אותנו

"אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות גודש יישאו בנטל מס גבוה יותר לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית, או שלא ייסעו ברכבם הפרטי באזורי ובשעות הגודש", נכתב בדברי ההסבר על אגרת הגודש המתוכננת לגבות מכל מי שנכנס לתל אביב בשעות העומס בבוקר עד 25 שקלים ולמי שיוצא – עוד 12.5, – "כך, ניתן יהיה להפחית את השימוש ברכב פרטי, לקדם תחבורה שיתופית, להגביר את מהירות הנסיעה של רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית ולאפשר תוספות שירות משמעותיות בתחבורה הציבורית".אולם בעוד הציטוטים בעיתונות (YNET 13/7/21) מעידים על כך שמישהו סוף סוף החליט לפתור את הבעיה, נראה שהציבור אינו מתרגש והרצון לחזק את הנוחות ולהתפנק עוד קצת "אחרי השנה הקשה הזו" באים לידי ביטוי ברכישת עוד ועוד מכוניות. וכך, בעוד מחד יש רצון לממן מהפכה בתחבורה הציבורית לאור הפקקים והעומס בעיקר בגוש דן, עתידים להצטרף לצי כלי הרכב של מדינת ישראל 180,000 כלי רכב חדשים. 

אם אכן נראה אגרת גודש בכניסה למטרופולין תל אביב הרי שהיא תחל רק ב- 2023, ולדברי מומחים 80 אחוזים ממשלמי האגרהצפויים להיות מועסקים ומהעשירונים 10-7, אשר מקווים שיחליטו להשאיר את הרכב בבית. אולם, כאמור, עוד רחוק היום שנראה כמו לונדון או סינגפור, מה גם ששרת התחבורה, מירב מיכאלי, לא תומכת במהלך ובאוצר לא מתכוונים לבצע שום מהלך ללא שיתוף הפעולה שלה. 

אז כן, הציבור מכיר את נבחריו, הוא מכיר מקרוב מהו לוח זמנים ישראלי ויותר מכל הוא מכיר בצורך שלו בנוחות המקסימלית שהוא יכול לרכוש לעצמו. אז למה לחכות עם רכב חדש? בנוסף, גם אם תוטל אגרת גודש אני מעריך שחברות עשירות תממנה אותו לעובדים. אז מה ישתנה? 

יבוא מוצרי אלקטרוניקה וחשמל? גם כאן המגמות דומות 

במהלך הקורונה נקנו מוצרי שמל רבים אשר יכולים לעזור לנו ולאפשר לנו 'להרגיש טוב'. קנינו טלוויזיות גדולות יותר, מדפסות ומחשבים רבים וטובים יותר שאזלו עד מהרה ושמחירם האמיר פלאים (בגלל העבודה ובגלל הזום של הילדים), קנינו עוד שואב אבק משוכלל, ועוד גאג'ט למטבח, בו שהינו לפעמים חצי יממה ויותר. − בהשוואה ליוני 2020 בחודש יוני 2021 נרשמה עליה ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים. במקררים- 54.4%, מכונות כביסה- 7.6%, מייבשי כביסה- 63.4% מדיחי כלים- 47.9%.− במצטבר מתחילת 2021 נמצא יבוא טלוויזיות בעלייה של 4.4%.

לסיכום, נראה כי גם אם יש רצון להוביל שינויים בצריכה העם בציון פועל מתוך סיפוק צרכים אישיים ופחות מתוך אידיאולוגיות או התייחסות למגמות השוק, הנחיות, המלצות או רגולציות שעתידות לבוא. ההתמודדות, כך נראה, תגיע רק ב'יום הדין' עצמו. בהצלחה.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן