מטענים חלקיים – יתרונות

מהם מטענים חלקיים ואיך הם יכולים לסייע לי?

מטענים חלקיים הינם שם נרדף למכולות חלקיות- מצב בו משונעים חומרים ומטענים של לקוחות שונים במכולה אחת, גם אם המכולה עצמה אינה בתפוסה מלאה- דבר אשר יכול לחסוך זמני המתנה לשילוח (במקרה של צורך במשלוח מידיי ככל האפשר). עלות שילוח בינלאומי במכולות חלקיות נמוכה יחסית, מכיוון שכל יבואן משלם על החלק במכולה אשר סחורתו נמצאת בה. בנוסף, שיטת השילוח של המכולות החלקיות מאפשרת לשלח פריטים אשר אינם תופסים נפח רב למספר נקודות שונות על פני הגלובוס, עקב עלותה הנמוכה.

איחוד מטענים נקרא גם LCL או קונסולידציה.

מכולות חלקיות- הוזלה משמעותית בעלויות שינוע

באמצעות איחוד מטענים במכולות חלקיות, ניתן לחסוך בעלויות השינוע בדרכים רבות:

  • פריקת מטענים חריגים ממכולה- כאשר ישנו צורך בפריקה של מטען אשר חריג במידותיו ממטענים רגילים, ניתן להשתמש בשירותי המסוף העורפי אשר אליו מגיעה המכולה לפריקת המטען אשר נמצא במכולה זו. המסוף אחראי להעביר את המטען באופן בטוח ולשנעו באמצעות משאית או מנוף המחובר למשאית- כך נחסכות עלויות פריקת הסחורה באופן שאינו ישיר ממכולות.
  • אחסנה ללא תשלום– כאשר מועברים פריטים במשקל המגיע עד 10 טון כחלק מהעברה בשיטת מטענים חלקיים, ניתן לאחסן את המוצרים ללא עלות במסוף למשך כ-30 ימים מיום פריקת הציוד באונייה. ניתן לנצל את אי החיוב בעת אחסנה לטובת מקרים כמו אישור תקן- אשר יכול לקחת זמן, וכך אין צורך לשלם עלויות אחסנה בעת ההמתנה לאישור וגם העברת המוצר ללקוח היעד במועד סמוך יחסית למועד ההגעה למסוף. כך נחסכת עלות הובלה כפולה, מכיוון שניתן להעביר ישירות ללקוח במקום להעביר למחסן זמין אחר.
    בנוסף, בעת שימוש במסוף, יכול היבואן לנצל את המקום אשר סחורתו נמצאת בו כדי לאחסן מוצרים בעיתיים, אשר פחות נוח לאחסנם במקום אחר באמצעות תובלה, וכך גם לחסוך את עלויות ההובלה אל מיקום אחסנה זה.
  • פריקת מטענים חלקיים– כאשר אין בנמצא אמצעי פריקה במחסן, כדוגמת רמפה בגובה המכולה, במידה ונשלחו המטענים במכולה חלקית ניתן להשתמש במסוף עצמו על מנת לפרוק את הסחורה עם אמצעים אחרים כדוגמת מלגזה, לעומת פריקה ממכולה מלאה שבה לא ניתן להשתמש בשירותי המסוף לצרכים אלו. בנוסף, גם במידה ויש צורך בהוצאת דוגמה מהמשלוח, ישנה עדיפות למטען חלקי על פני מטען מלא, מכיוון שעלויות הראשון מוזלות משמעותית מהוצאת דוגמה ממטען מלא.

יתרונות נוספים של מטענים חלקיים

בנוסף להוזלה בעלויות השינוע דרך המסוף, ישנן מספר יתרונות נוספים בשינוע מטענים חלקיים:

תחילה, חשוב לדעת כי בשינוע מטען חלקי ישנו תיעוד של הוצאת המטענים מהמכולה- דבר זה מאפשר לקבל מידע אם ללקוח יהא צורך בהחלפה או בדיקה של המוצר, וכך יכול היבואן לפעול בהתאם.

בנוסף, ישנה אפשרות לסדר מטען חלקי אשר מצוי בקרטונים כבר במסוף, לעומת מטען שאינו חלקי ובו סידור הקרטונים יכול להיות מבוצע רק במחסן לאחר ההעברה מהמסוף. שיטה זו חוסכת הן בעלות השינוע, משום שהן ישנה אפשרות לשלוח מהמסוף ישירות ללקוח ומשום שאין צורך לשלוח את המטען על גבי משטחים במכולה, דבר אשר תופס בה יותר מקום וכך גם מגיע לעלות גבוהה יותר.

לבסוף, מכיוון שמחיר שילוח ימי של מטען חלקי עומד ביחס מחיר קבוע של 1:1 (מטר מעוקב בנפח לכל טון משקל של מטען), שילוח של סחורה כבדה או עם נפח גבוה ומטענים שאין דחיפות לגבי מועד הגעתן, מומלצות לשילוח באמצעות מטען חלקי עקב יחס מחירם (יש לשים לב כי חריגה מיחס המטען תביא לשינוי בדמי השילוח).

סוגי מכולות (כלי אצירה)

רק שתדעו – סוגי מכולות בשימושים להובלת מטענים חלקיים:

  • מכולה רגילה– מכולה המשמשת לשינוע מטענים אשר גודלם מאפשר הכנסתם במכולה.
  • מכולת צד פתוחה– מכולה אשר משמשת לשינוע מטענים אשר לא ניתן להעבירם מכניסת המכולה, ולכן צידה פתוח.
  • מכולות מיוחדות– מכולה לחומר בתפזורת, מכולה לקירור המשמשת לחומרי קירור ועוד משמשים לשינוע מוצרים אשר אינם נפוצים בהובלת מטענים חלקיים, אך בשימוש אף על פי כן.

 

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן