על נמל יבשתי וחדשנויות נוספות 

נמלים 'יבשתיים' (המכונים גם נמלים 'יבשים'), רחפנים וגם מכוניות ועגורנים ללא נהג הם רק חלק מתמונת העתיד אשר תייצג את הנמל המודרני בפרט ואת השילוח הבינלאומי בכלל. בוודאי ובוודאי כאשר מדברים נמלים גדולים וחשובים בעולם כגון אלו הממוקמים בדרום מזרח אסיה ארה"ב והודו. 

הסיבה לפיתוחם של נמלים אלו נובעת בעיקר מהקושי בהרחבתם של נמלים קיימים ממגוון סיבות ובהן ההשפעה על הסביבה, קשיים תחבורתיים וכמובן מחסור בשטחים רלוונטיים המתאימים להקמת נמלאו הרחבתו. שימוש בתכנון והנדסה אזרחית, בנייה לגובה בנמל ומילוי אזורים ימיים במטרה להפוך אותם ליבשה, יקרים מאוד ופותרים רק חלק מהבעיה. 

נמל יבשתי

נמל יבשתי המכונה גם נמל פנימי או מחסן מכולות פנימיות (ICD), הוא מתקן לוגיסטי הממוקם בפנים הארץ ומחובר לנמלי ים או לשדות תעופה באמצעות מסילות ברזל או כבישים. נמל יבשתי משמש כמרכז לטיפול, אחסון והפצה של מכולות שילוח ומטענים אחרים והובלת המטענים אליו וממנו יעילה וחסכונית יותר ולכן בתחום האחסון הוא מהווה תחרות לאחסון המסורתי בנמלים עצמם. נמלים יבשים ממוקמים לרוב באזורים המרוחקים מהחוף, והם מספקים מגוון שירותים לתמיכה בתנועת מטענים, כגון תחזוקה, שחרור ממכס, אחסנה ותחבורה. הם יכולים גם לסייע בהפחתת העומס והעיכובים בנמלי הים על ידי מתן מיקום חלופי לעיבוד ואחסון מטען.

נמלים יבשתיים ניתן למצוא במדינות רבות ברחבי העולם, כולל ארצות הברית, סין, הודו ומדינות רבות באירופה, אפריקה ודרום אמריקה. דוגמאות לנמלים יבשים ידועים כוללים את הלוגיסטיקה פארק קנזס סיטי בארצות הברית, מאגר המכולות הפנימיות של Tughlakabad בהודו, והמסוף של דואיסבורג בגרמניה.

יתרונות נוספים שניתן לזהות לנמלים היבשתיים כוללים את העובדה כי המכולות מחכות להעמסה ויוצאות לנמל ברגע המדויק שאינו מחייב אחסון ממושך ומיותר בנמל וכמובן הקלה על העומס בכבישים באזורי המסופים ליד הנמל.

טכנולוגיות חדשות

חשיבותו של הנמל היבשתי רבה אולם נראה כי עצם מיקומו של הנמל אינה מספיקה. נמלים יבשתיים כמו נמלים מסורתיים ברחבי העולם מאמצים יותר ויותר טכנולוגיות חדשות כדי לשפר את פעילותם ולהגביר את יעילותם. חלק מהטכנולוגיות העדכניות ביותר שנמצאות בשימוש בנמלים כוללות:

– אוטומציה ורובוטיקה: נמלים משתמשים יותר ויותר בטכנולוגיות אוטומציה ורובוטיקה כדי לטפל ולהעביר מטענים. זה כולל עגורנים אוטומטיים, משטחים וכלי רכב מונחים אוטומטיים (AGVs) שיכולים להעביר מכולות ללא התערבות אנושית.

– האינטרנט של הדברים (IoT): טכנולוגיות IoT בתחום השילוח הבינ"ל משמשות למעקב אחר מטענים, ניטור ציוד ואופטימיזציה וחידושים בתחום זה מוצגים חדשות לבקרים. 

ומתברר שגם בישראל לא נשארים מאחור. לאחר שכבר הכברנו מילים על נמל חיפה אשר נרכש לאחרונה, נציין גם את נמל אשדוד אשר השתתף בוועידה הלאומית לתשתיות אשר התקיימה בישראל בספטמבר 2022, בה דיווח רועי אברהמי, מנהל מערך החדשנות של נמל אשדוד, כי הנמל נערך להיות הנמל החכם ביותר בישראל עם טכנולוגיות מובילות והוא נהנה מ- 60 סטארטאפים שעובדים איתו וארבעה שקנה. "אנו מיוחדים כי אנו פורקים את כל סוגי המטענים, לא מטען בודד, כלומר בעולם יש נמלים שמתמחים בפריקת מטען ספציפי, למשל מכוניות או מכולות או תבואה. אנו פורקים הכול ויש לנו ידע בכל פלח שוק. ודבר שלישי – יש לנו גישה לאקוסיסטםהישראלי. אנו שחקן בינלאומי וכיום נקודות הכאב שלנו דומות לנמלים אחרים בעולם. אנו מבינים שנמל הוא דבר שלא רוצים לגור בו, אנו מבינים שלאיכות סביבה אין גבולות"

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן