נמל חיפה עבר רשמית לידיים פרטיות. מי ומה מאחורי העסקה?

״אנחנו נשנה את הנוף בנמל לחלוטין. נהפוך את נמל חיפה למקור גאווה לקבוצת אדאני – גדות ולכל תושבי ישראל״ אמר גאוטם אדאניההודי, יו"ר קבוצת אדאני אשר הפך לבעלים של 70% מנמל חיפה יחד עם חברת גדות הישראלית – בעלת 30% הנותרים. עוד הוסיף אדאני: "קיבלנו לידינו כמות נכבדת של נדל"ן. אני משוכנע שבעזרת הממשלה נשנה את קו הרקיע של העיר"
את הנמל קיבלו החברות ל- 32 שנה בהן הם מקווים לממש במקום עסקאות נדל"ן רבות. 

מיהו גאוטם אדאני

5 עובדות שאולי לא ידעתם על גאוטם אדאני:

1. מיליארדר הודי שעד לאחרונה נחשב לאיש העשיר באסיה כאשר הונו מסתכם במאות מיליארדי דולארים, בעיקר מאחזקותיו בחברת אדאני גרופ שבשליטתו. 

2. המניות של מספר חברות בבעלות אדאני זינקו ביותר מ-1,000% מאז יוני 2020.

3. לאחרונה הואשמה החברה על ידי קרן הגידור הינדרבורגריסרץ' בביצוע 'ההונאה העסקית הגדולה בהיסטוריה' והונו של המיליארדר ירד בכ- 36 מיליארד דולאר  כאשר שווי החברה נחת ל- 68 מיליארד דולר. 

4. בתוך שלושה ימי מסחר צנח אדאני מהמקום השלישי ברשימת עשירי העולם למקום ה- 11.

5. אדאני קנה את מניותיה של ממשלת ישראל בנמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד ₪.

עובדי נמל חיפה אינם שותפים לחגיגות

"בגדו בנו", "יש מלחמת אחים בנמל", "הפסדתי 200 אלף שקל" –אלו רק חלק מהקריאות שנשמעו לאחרונה על ידי עובדים בנמל אשר טוענים כי מי שפספס את השלמת המכירה הפסיד הון. בעקבות המכירה אשר הושלמה במחצית ינואר צפוי כל עובד לקבל מענק של שתיים עד שלוש משכורות כאשר הוותיקים יהיו זכאים למענק הפרטה נוסף של 50 אלף ₪. אז על מה המהומה? 

– מסתבר שהמענק מוקצה מסכום כולל וככל שיש יותר עובדים חלקו של כל אחד מהם יהיה קטן יותר, וכך, כל קבוצת עובדים מנסה להקטין את חלקה של הקבוצה האחרת. 

– חלק מהעובדים מספרים על קשיים בין הוועדים בשל פרישתו של יו"ר איגוד ועדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי.

– נוספים טוענים שמשכורתם ירדה בשל קיצוץ בשעות הנוספות ובבונוסים על רקע אי הוודאות הקיימת בנמל והירידה החדה באוניות המכולות המגיעות לנמל. 

– המפסידים הגדולים הם וותיקי הנמל – 15 במספר – אשר סיימו את עבודתם בנמל ב- 31 לדצמבר, רק 10 ימים לפני מועד הרכישה הסופי, ולכן כספם, כ- 200 אלף שקל לכל עובד, יחולק בין שאר העובדים. 

בטקס שהתקיים ב- 31 לינואר בנמל, בהשתתפות ראש הממשלה בניימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב, ציין עפר לינצ׳בסקי, מנכ״ל קבוצת גדות כי אדאני- גדות שואפת להעביר עשרות אלפי מכולות לישראל דרך מעברי הגבול, אל נמל חיפה וממנו בהובלה ימית למגוון יעדים בעולם. 

ובעוד שהושלם המהלך בנמל חיפה, מי שעומד מאחורי ההפרטה בנמל טען כי "בנמל אשדוד פספסו את הרכבת". 

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן