האם ארה״ב לפני משבר כלכלי

כבר לא שמועות או ספקולציות – בעיות בשרשרת האספקה בארה"ב 

זה לא חדש וזה עדיין בחדשות- שרשרת האספקה ​​בארה"ב עדיין חווה אתגרים משמעותיים המשפיעים לא רק על פנים היבשת אלא גם על סביבותיה. ככל שזה נוגע לארה"ב, ניתן לומר שמשבר הקורונה אינו מאחוריה. נמלי האוקיאנוסים עמוסים, העיכובים גדולים, כלי שייט רבים ממתינים לפריקה ולטעינה של סחורות והעיכובים משפיעים על סוחרים, יצואנים, יבואנים וכמובן על 'האזרח הקטן' אשר משלם על העיכובים בזמנו ובכספו.

הקורונה עדיין כאן

על פי הניו יורק טיימס (17/7/2022), הגורם הבסיסי הממשיך להעיב על הכלכלה העולמית הוא עדיין נגיף הקורונה וזאת למרות שגורמים נוספים, משמעותיים גם הם, תופסים את תשומת הלב. עקב נגיף הקורונה, עובדים רבים חולים או בבידוד, דבר המשפיע על טעינת מכולות, פעילות המחסנים וזמינותם של נהגים רבים. בשל אותן סיבות, הכוללות אנשי צוות חולים ומגבלות של נוסעים, גם  טיסות רבות מבוטלות, מה שמשפיע על תפקוד שרשרת האספק גם באוויר. 

רבים מן האתגרים הניצבים כעת בפני הכלכלה העולמית נוצרו בשל הקורונה, והוחמרו לאור פלישתה של רוסיה לאוקראינה והפגיעה הצפויה באספקת אנרגיה, דשנים ומזון. 

השפעה נוספת של הקורונה שעדיין לא פגה היא הזמנות היתר של אזרחים מרותקים רבים אשר בזמן הסגרים שיפצו את אזור המחייה הקרוב אליהם ביותר – הבית והגינה. ההזמנות הרבות עמדו בניגוד גמור ליכולת לייצר את הטובין לתת מענה לשילוח בים וביבשה. חוסר העמידה בלחצי ההזמנות פגע קשות בשרשרת האספקה והוביל לעליית מחירים.

עיכובים בכניסות לנמלים ומהם

שיירות של אניות בכניסה לנמלים המרכזיים בארה"ב, אירופה, סין וגם בישראל הפכו למחזה רגיל בתקופת הקורונה אולם הפקקים לא השתחררו לחלוטין עד היום. במקרים רבים על כלי השיט להמתין בים, ימים ושבועות, כדי להיכנס לנמל. גם משאיות האמורות לפרוק סחורה ליצוא אינן יכולות לעשות כן בגלל שהמכולות לא נפרקו בזמן. הטרמינלים המלאים מגבילים את הגישה לנהגי משאיות, המחסור בציוד רב ובערים רבות בארה"ב לא ניתן כלל להשיג מכולות. בחוף המערבי של ארה"ב הצבר כה חמור, עד שלא ניתן לבצע הזמנות לייצוא. העיכובים מתוזמנים לחודש קדימה.

חברות השילוח כבר מזהירות את הלקוחות בפני העתיד לבוא ולמרות שנעשה הכל כדי לצמצם את העיכובים כולם יודעים שעם הקורונה אין לדעת מה ילד יום, במיוחד כאשר התקררות במזג האוויר צפויה בחודש-חודשיים הקרובים, דבר העלול להוביל להתפרצויות של זנים חדשים.

ניתן לומר כי כל עוד האנושות אינה מחוסנת באופן שוויוני הרי שיצוצו מוקדי תחלואה אשר ימשיכו לשבש את הפעילות הכלכליתאשר לא תשוב לקדמותה וככלל, גם אם מקבלי ההחלטות מתמקדים כעת סטגפלציה (האטה ואינפלציה יחדיו), במיתון ובמלחמה באירופה הרי שבכל זאת הקורונה ממשיכה היא זו שממשיכה להוות גורם סיכון מרכזי.

דעה קצת אחרת

בניגוד לתחזיות הרבות לפיהן העולם עומד בפני האטה, דייויד קוהל, הכלכלן הראשי של יוליוס בר (אחד מעשרת הבנקים הגדולים בעולם לניהול עושר) מציין כי " אני חושב שהתחזיות הנוכחיות של כל הארגונים הכלכליים פסימיות מדי. אסור לשכוח את נקודת המוצא: צמיחה חזקה במיוחד שהתרחשה ב־2021 בעקבות הפתיחה המחודשת של הכלכלות לאחר שהעולם למד לחיות עם הקורונה. מה שאנחנו רואים עכשיו הוא למעשה כיוונון מחדש, וברור שמהלך כזה כולל האטה כלכלית. אבל גם התחזיות העדכניות מדברות על צמיחה של 3%. זה נתון שהוא בסדר גמור. ממש לא מיתון".

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן