מביקושי שיא לצניחה מספר ההובלות ועצירתן

אם לפני שנה ושנתיים דיברנו על ביקושי שיא, פקקים בכניסות לנמלים, עלייה בצריכה בגלל הקורונה והשהייה בבית, הרי שעתה, נראה כי לאחר ראש השנה הסיני ב- 22 לפברואר, צפויות חברות הספנות לבטל כמחצית מההפלגות המפורסמות בלוח ההפלגות שלהן מאסיה לצפון אירופה וארה״ב וזאת על רקע תחזיות לביקושים חלשים במיוחד כאשר המפעלים הסינים יסגרו לפני ראש השנה. 

כבר בספטמבר האחרון דיווחנו כאן כי לאחר שנתיים לפחות של עליות מחירים כתוצאה ממגפת הקורונה, ותקופה ארוכה של עליות מחירים בשילוח ושל המוצר הסופי, נראה שהחדשות האחרונות בשוק הם הירידה הנמשכת בעלויות השילוח הימי. ירידה זו מגיעה על רקע החזרה לשגרה והשתחררות לחצי שרשראות האספקה, וזאת במקביל לביקושים הנמצאים במגמת ירידה והמלאים הגדלים אצל החברות.אולם אם אז חשבנו שמדובר בחדשות טובות הרי עתה ברור כי מדובר בתחילתה של מגמה שנסיבותיה אינן בהכרח חיוביות. 

מה בדיוק מביא את השוק לטלטלה האחרונה של סוף 2022 ותחילת 2023

– בארה"ב נרשמות רמות גבוהות של מלאי ממוצרים שונים אשר ככל הנראה נאגרו כתוצאה מירידה בביקושים לאור המצב הכלכלי ומסיבות נוספות. חברת מארסק ציינה כי ״משלחים נוספים בוחרים להמתין עד שתקופת החגים תסתיים, שכן מלאי שנשלח מוקדם יותר בשנת 2022 כבר נמצא בעמדה לספק את הביקוש״. אחד ממותגי ההלבשה הידועים ציין כי רמות המלאי שלו ב-31 באוקטובר היו גבוהות ב-27% משנה שעברה ואילו באמצע דצמבר הן היו גבוהות ב- 15%. 

– מצב זה הוא שהביא גם לחוסר הוודאות לגבי צריכה עתידית, דבר שהוביל לביטול הזמנות או דחייתן.

– גם המשא ומתן השנתי על חוזים שנתיים בנתיבים אלו אשר בדרך כלל מסוכמים בסוף השנה או לכל היותר בתחילתה, תקועים. שני הצדדים – גם המשלחים וגם חברות הספנות אינם מעוניינים להסתכן ולחתום על חוזים בתנאי השוק הלא ברורים.

– ואם זה לא מספיק, גם האופק לא מעודד:

o בעדכון האחרון שלה בשוק בצפון אמריקה, אמרה מארסק "משלוחים נוספים בוחרים להמתין עד שתקופת החגים תסתיים, שכן מלאי שנשלח מוקדם יותר בשנת 2022 כבר נמצא בעמדה לספק את הביקוש".

o מנכ"ל ONE, ג'רמי ניקסון הזהיר מפני "ירידה גדולה" ביצוא מאסיה לאחר חג ה-CNY, ומפברואר ומרץ "פושר מאוד" וששינוי ביקוש צפוי אולי באפריל-מאי.

מה זה אומר מבחינת מחירי ההובלה הימית

תעריפי ההובלה בקווים מהמזרח ירדו ברמה דו ספרתית במהלך מספר שבועות  ולאחרונה עלו, אך עדיין לא ברור אם הגיעו 'לתחתית אשר ממנה אפשר רק לעלות'. 

 הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפיהיבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן