תגובת השרשרת העולמית של המחסור במכולות

מחסור במכולות, אותו ניתן להגדיר כרוני, גורם לעומס בנמלי אסיה, אירופה וארה"ב. המחסור בציוד בנמלי סין, במיוחד צ'ינגדאו, ליאניונגנג, נינגבו ושנחאי, התגבר בשבוע האחרון לאחר שחלו עיכובים בשילוח מהנמלים, אשר הגבירו את הבלבול והמחסור במכולות.

לפי ה- Container xChange, נמלי ארה"ב בחוף המערבי, ובהמשך גם במזרח, ובמיוחד בשיקגו, נאלצו להתמודד עם אתגרי השילוח הקשים אשר פעלו תחת לחץ עצום והם חלק מההתמודדות העולמית של נמלי העולם מאז פרוץ המגפה.

מחסור במכולות – הנסיבות והאתגרים (הלא חדשים)

השיבושים בהובלה הימית בין הנמלים בעולם לא החלה היום. בתחילת המגפה היינו עדים ליצרנים רבים, במיוחד בסין המהווה מפעל יצרני עבור מרבית שווקי העולם, אשר פשוט הפסיקו לייצר. הפועלים נותרו בעוצר, המכונות הושבתו ושרשרת האספקה חוותה את ראשית, מה שניתן לכנות כ'מקלות בגלגלים'. באפריל השנה, כחודש לאחר שפרצה המגפה בישראל וכארבעה חודשים לאחר שניצניה החלו, דווח בנמלים רבים בעולם על מכולות שלא נפתחו ותקועות בנמלים ועל ספקים הנאלצים לדחות משלוחים. גם בארץ דיווחו יבואנים רבים שקיבלו אז הודעות חוזרות על דחיות של משלוחים.

ערעור התשתית היציבה של קווי השילוח העולמיים נוצרה ממחסור בידיים עובדות (בתחילה לייצור ולאחר מכן להטענה או לפריקה של מכולות), סגירת נמלים גורפת או חלקית ושיבושים בהובלה יבשתית המובילה אל הנמל וממנו, מאותן נסיבות.

סיבה נוספת לשיבושים, במיוחד לאחר שמפעלים חזרו לעבודה בצורה תקינה – ובמיוחד בסין – הביקושים בעולם צנחו וספקים רבים ביקשו לדחות את האספקה או המשלוח או לבטלו כליל. במצב בו המכולות כבר היו מלאות בסחורה מדובר בבעיה לא פשוטה.

ואם לא די בכך, גם במצב בו השילוח בוצע והגיע לנמל היעד, כאשר העסקים סגורים, המחסנים לא יכלו לקבל סחורה, המרלוגים היו מושבתים בשל המגפה, ולנמל אין לאן לשלוח את הסחורה. בשבוע האחרון קיבלה ארה"ב שיבוש נוסף ומשמעותי שיצר יום הבחירות.

שרשרת האספקה יוצאת מאיזון – ההשלכות

  • האספקה הסדירה לענף המזון שובשה ולעיתים הושבתה.
  • מכולות מלאות תקועות, לא יכולות להתרוקן ולא יכולות לשוב ולמלא את תפקידן.
  • מכולות אחרות, בפרט מכולות 40, אינן חוזרות לחברות הספנות… התופעה הופכת לעולמית כחלק מהסגרים בעולם.
  • עיכובים בין אסיה לארה"ב, ועיכובים בשילוח בין אסיה לאירופה.
  • אמינות השילוח, אמינות לוח הזמנים ואמינות הענף כולו נמצאת בירידה.
  • התחזית: דרישות לשינויים חוזיים. בעתיד, כך מאמין מונרו, יועץ התחבורה האמריקני, מה שיקבע, או לפחות יהיה קריטי במיוחד בהתקשרות עם משלחים יהיה היכולת להתחייב להגעת כמות מסוימת וגורמים נוספים.

ומכאן לאן?
פלטפורמת המיקום המקוון מחדש של מכולות, חברת  Container xChangeמלמדת כי בשל נגיף הקורונה ומספר השיא של ביטולי הפלגות, הופר האיזון הנדרש בציוד, ובעיקר במכולות. נמלי העולם וסין במיוחד עדיין סובלים מעומס, מכולות תקועות וחוסר בידיים עובדות. נראה כי שרשרת האספקה תידרש לגמישות מחשבתית, פתרונות טכנולוגיים וגם הרבה אמונה בפתרונות רפואיים שישחררו את העולם מהמגפה, ואת הנמלים מהעוצר שנכפה עליהם. אין ספק שכמו מכל משבר גם מהמשבר הזה יוכל השוק לצמוח. השאלה היא רק מתי ומה המחירים שישולמו בדרך…

לצפייה בנמלי הטעינה ומצב המכולות.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן