הפסד לצרכנים: רפורמת הפארם כבר לא תיכנס לתוקף בתחילת 2023

ב-1 בינואר 2023 הייתה אמורה להיכנס לתוקף רפורמת הפארם אשר רבים כל כך חיכו לה. 

הרפורמה, אשר עברה כחלק מרפורמת הייבוא המורחבת בחוק ההסדרים האחרון, אמורה הייתה להקל על יבואנים שאין להם בלעדיות, לצמצם בירוקרטיה מיותרת וכתוצאה- להוריד מחירים לצרכן הסופי. 

מה ככל הנראה קרה? הגרסה הרשמית של משרד הבריאות היא שיש צורך ב"השלמת היערכות", אולם יש הטוענים כי למרות שלציבור נמאס לשלם ביוקר על טואלטיקה, פארם ותמרוקים, היבואנים הבלעדיים נותרו החזקים במאזן הכוחות הזה לאחר שהפעילו את הלחצים שלהם. והרפורמה? היא צפויה להידחות לפחות לרבעון הבא וכולנו נישאר ככל הנראה שבויים בידי אותן יבואניות ענק ונמשיך לשלם. 

מה אמור היה לקרות ברפורמה? 

הסרת חסמי יבוא: במקום בדיקות מקדימות ורישיונות – תהליכים מסורבלים וממושכים ויש הטוענים בצדק שהם מיותרים – השאיפה הייתה שהיבואן יחתום על הצהרה שהמוצר שיבא עומד בתנאי הסטנדרט האירופאי המחמיר. 

מה אומר משרד הבריאות?

על פי משרד הבריאות הרפורמה תיכנס לתוקף בשלבים כאשר בשלב הראשון, ב-1.1 רק 15 סוגי תמרוקים כמו דאודורנט אלומיניום, לק ופודרה דחוסה יכנסו לרפורמה. כל השאר – מסכיני הגילוח של 'ג'ילט' המיובאים על ידי חברת דיפלומט, ועד משחת השיניים של 'קולגייט' המיובאת על ידי חברת שסטוביץ' – נשארים בחוץ. 

החלק השני של רפורמת הייבוא, המתמקד בייבוא רשמי של כלל התמרוקים, ייכנס לתוקף ככל הנראה באמצע 2023, אולם אחת הבעיות המרכזיות שניתן לזהות כבר עתה הוא הדרישה שבנוגע לכל מוצר יוצגו המרכיבים המדויקים שלו. במילים אחרות- היצרן יצטרך לחשוף את 'הנוסחה הסודית', וזאת בניגוד מפורש לסטנדרט האירופי בו הוא נדרש לגלות רק את הריכוז המקסימלי. 

דרישה זו תהווה ללא ספק חסם שימנע תחרות בשוק ויותיר את הכחבידי היבואניות המרכזיות אשר ימשיכו לעבור במסלול הבירוקרטי הארוך שימנע הורדת מחירים. הלקוחות ישארו, כמובן, עם אותם המחירים בדיוק. ואולי יותר? 

האם מה שטוב לאירופאים לא מספיק טוב לישראלים? 

התשובה לשאלה זו לא ברורה. הרי מלכתחילה הרעיון שעמד מאחורי הרפורמה היה שכל מה שטוב לאירופה בנוגע לשמפו, מרכך, דאודורנט סבון ומוצרים נוספים, טוב גם לישראל, ועכשיו, לאחר שהועלתה הדרישה המכשילה, נראה שאף יצרן או יבואן גדול שכבר יודעים את 'הנוסחה' לא ימהר לפזר את הידע בין יבואנים אלטרנטיביים נוספים וכך תיקבר לה הרפורמה. 

על פי משרד הבריאות "המערכת הממוחשבת שבה יוזנו הנתונים היא מאובטחים לפי כללי הגנת הסייבר. לא סביר שיתעורר חשד מצד החברות מעצם אחסון הנתונים במערכת ממשלתית". האמנם? האם קוקה קולה הייתה מפקידה את הנוסחה למשקה המפורסם רק בגלל הבטחה כזו? משרד הבריאות אף מנסה להרגיע ומציין כי "אחרי חודשים של עבודה מאומצת, הרפורמה תצא לדרך בצורה הדרגתית ב-1 בינואר, כאשר בשלב הראשון ייכנס לתוקף היבוא המקביל, שהוא החלק החשוב ביותר ברפורמה. בתחילת הרבעון השני של 2023, לאחר השלמת ההיערכות הארגונית, תיכנס יתרת הרפורמה לתוקפה. מדובר במהלך חשוב ורחב היקף שהוקדשו לו משאבים ומאמצים רבים מצד כל הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, ואנו תקווה כי הוא יביא לירידת מחירים שתקל על הצרכנים."

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן