המשבר באוקראינה- כיצד הוא משפיע על שוק הרכב? 

שוק הרכב עוד לא הספיק להתאושש ממשבר הקורונה ומסגירת פסי יצור של מיטב המותגים, והוא כבר זוהה כאחד מהשווקים שנפגע משמעותית מהמלחמה באוקראינה. 

כזכור, במהלך הקורונה סבל ענף הרכב ממחסור בשבבים וייצור איטי שהקשו על מכירת מכוניות חדשות, בעיות שינוע ברכבי העולם וכמובן חברות ההשכרה שנפגעו בשל העצירה המוחלטת בתיירות והמכירה המהירה של שעורים ניכרים מציי הרכב שלהם. 

ומה קורה השנה? בעוד שהביקוש לכלי רכב חדשים גאה בקורונה וגם היום על פי כל המדדים, הבעיות בייצור, בשיווק ובשינוע נותרו בעינן והמלחמה באוקראינה הפכה לאבן נגף לרבים מיצרני הרכב, כמו גם למבקשים לרכוש או להשכיר רכב. אופיר דנאי, מנכ"ל חברת השכרת הרכב הישראלית אופרן מציין כי האתגרים הקשים הובילו "למחסור אדיר במכוניות גם בארצות הברית ובקנדה, גם באוסטרליה וגם באירופה."

מרכז ייצור לענף הרכב והכבלים של אוקראינה- ענף היצוא האוטומוטיבי העיקרי שלה.

באוקראינה, תתפלאו או לא, מייצרים חלקי רכב חשובים כמו צמות חשמל ומוצרי אלומיניום (מחישוקים לגלגלים ועד שסתומים). כבר במהלך חודש מרץ הודיעו חברות כמו סקודה, מרצדס בנץ, בנטלי,אאודי, BMW, פולסווגן, פורשה ואחרים הודיעו על פגיעה ביכולת שלהן לייצר מכוניות וזאת מאחר והן תלויות בייצור רתמות החוטים החשמליים – אותו רכיב שנמצא בכל רכב ובכל הרכב, כשאורכם של החוטים עשוי להגיע ל-3 ק"מ לפחות. הפלישה לרוסיה הובילה אם כן להעברת מרכז הכובד ממשבר השבבים למשבר הכבלים. כל מכונית,כך יש להדגיש, כוללת מספר קמ' של כבלים כאשר מכוניות מנהלים ומכוניות יותר מורכבות מדובר אפילו ברתמות באורך כולל של כ-10-6 קילומטרים. בפועל בכל אוקראינה יש 22 חברות אשר מייצרות חלקי רכב – לא מקומיות בהכרח – והן מפעילות 38 מפעלים אשר מעסיקים 60 אלף עובדים הנהנים מהעובדה שאוקראינה נמצאת באירופה, בקרבה ליצרני רכב רבים מעבר לגבול- מה שהופך את המדינה למקור זול ליצור ובעיקר לשינוע. ייצור הרתמות הנרחב מתבסס על משאבי הטבע המקומיים, בעיקר מתכות.

מאז שיצרני הרכב המערביים החלו לרכוש תוצרת אוקראינית, נאמד היקף ההשקעה בתעשיית החלפים האוקראינית ב- 600 מיליון דולר. 

לא רק רתמות

באוקראינה לא מייצרים רק רתמות. המדינה מוכרת גם כמקור לניאון המיוצר בה ומשמש לייצור שבבים אך עקב עצירת תנועת מסחר אינו יכול להגיע למערב אירופה והיא גם מוכרת כיצרנית ניקל, החיוני לסוללות מכוניות חשמליות. הסוללה, יש לציין, תופסת את רוב עלות הרכב החשמלי והתייקרות של המתכות שמהן מורכבת הסוללה עלולה לגרום בתוך חודשים ספורים להתייקרות של הרכבים החשמליים, אבל לא רק. יש לתת את הדעת על כך שהתייקרות של הניקל ברמה העולמית עלולה גם ליצור עיכובים בפיתוחים של רכבים חשמליים.ברוסיה, מאידך, בצד השני של המתרס, מיצרים גם פלדיום וניקל שהמחויבים בייצור קטליזטורים וסוללות ליתיום-יון, ואחראים לחמישית מכלל הייבוא לתעשיית הרכב הגרמנית.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן