סוף סוף ירידות במחירי התובלה הימית

לאחר שנתיים לפחות של עליות מחירים כתוצאה ממגפת הקורונה, לאחר תקופה ארוכה בה לא ראינו את הסוף לעליות אשר גררו אחריהם עליות מחירים גם של המוצר הסופי, נראה שהחדשות האחרונות בשוק הם הירידה הנמשכת בעלויות השילוח הימי. ירידה זו מגיעה על רקע החזרה לשגרה והשתחררות לחצי שרשראות האספקה,וזאת במקביל לביקושים הנמצאים במגמת ירידה והמלאים הגדלים אצל החברות.

הנתונים החשובים

מספר נתונים שחשוב לתת עליהם את הדעת בנוגע לדמי ההובלה הימית הנמצאת במגמת ירידה באזורי סחר רבים בעולם:

– בשלושת החודשים האחרונים ירדו מחירי השילוח בצורה חדה- 20% ירידה.

– רק בשבוע האחרון של אוגוסט ירד המדד המשולב ב-4% (הירידה השבועית ה-26 ברציפות).

– בהשוואה לשבוע המקביל ב- 2021, חלה ירידה ב-39%.

– על פי המדד המשולב השבועי של חברת Drewry  העלות למכולת 40 רגל עומד על 5,986$ דולר והוא נמוך ב-42% מתחת מהשיא שנרשם בספטמבר 2021 (10,377$ ) ונמוך גם מממוצע 12 החודשים האחרונים אשר עמד על 7955$.

– על פי מדד זה, למרות הירידה, עדיין העלות גבוהה ב-64% מהממוצע של חמשת השנים העומדת על 3,648 דולר.

– על פי מדד הבלטיק דריי – מדד מחירי התובלה הימית לחומרי גלם – הצניחה הגיעה לשפל של יותר משנתיים, והובילה את העלויות לאלו שהכרנו טרום הקורונה (רק בשבועיים האחרונים ירד ב-20%).

– בחברת המחקר Drewry צופים שמדד ההובלה הימית ימשיך לרדת בשבועות הקרובים.

וקצת יותר לעומק על הסיבות לירידת המחירים. 

כאמור, ברור שהקורונה מאחורינו, הביקושים הגואים למוצרים מגוונים כבר לא בשיאם, הנמלים אינם סובלים מפקקים, מחסור באוניות לתובלה אינו קיים, העובדים אינם חולים ולא חסרות ידיים עובדות לשינוע. יחד עם זאת, תנאים מקרו כלכליים וגיאופוליטיים גורמים לירידה בביקושים, כאשר נרשמו לאחרונה גם מגמות האטה כלליות, אינפלציה ששוחקת את השכר הראלי ועוד. כל אלו גורמים לירידה בביקושים, לייצור מופחת, ובהתאם, גם לביקוש מופחת להובלה ימית. נתיבי הסחר בהם ניכרת ירידה משמעותית הם אלו היוצאים מסין, שם מיוצרת מרבית מסחורת העולם.

ההשלכה המקומית  

בישראל, בעוד שצרכנים וחברות ייהנו מהירידה במחירים הרי שצים, אשר תופסת את קו שנחאי / אסיה-ניו יורק תצטרך להתמודד עם ירידה של 11% במחירי המכולה בקו וההשלכות לא מאחרות לבוא. בחודשים האחרונים נפלה צים בכ- 40%. 

אולם למרות הירידות בטוחים בחברה בתוצאות המרשימות של השנה ובצמיחה לעומת 2021.  לעת עתה מסתמכים בחברה על מחירי השילוח עליהם חתמה צים בעבר ואשר נמצאים בתוקף, למרות הירידה בשוק. אולם העתיד יכול להיראות אחרת, ובהחלט פחות אופטימי. אם זה לא יפגע ברבעון הקרוב, זה יפגע בזה שלאחריו וכבר בדו"ח האחרון הנתונים שהציגה – גם אם מרשימים –  נמצאים מתחת לצפי האנליסטים.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן