שיטות תשלום דוקומנטריות לשילוח בינ"ל

בסחר בינלאומי ניתן לשלם על סחורה בשתי שיטות: שיטות התשלום הישירות ושיטות התשלום הדוקומנטריות.

את שיטת התשלום חשוב לבחור על-פי מספר פרמטרים כגון רמת ההכרות ויחסי האמון בין היצואן ליבואן, שווי העסקה, יציבות המערכת הבנקאית במדינת ה'יבואן' ועוד. שיטות תשלום ישירות,  אשר מתבססות פחות על הבנקים, מהוות סיכון מסוים לאחד הצדדים אך לא מתבססות על גורם שלישי ולכן נחשבות לנוחות. שיטות התשלום הדוקומנטריות בזמם שילוח בינ"ל, לעומתן, מתבססות על גורם שלישי – המערכת הבנקאית, ולכן תהיינה טובות יותר עבור אלה שמעדיפים לשים מבטחם במערכת הבנקאית ופחות סומכים על הצד אשר סוחר עמם.

שיטות התשלום הדוקומנטריות ייחודיות בכך שמרגע שילוח הסחורה עד למועד התשלום, החזקה על הסחורה, נמצאת בידי גורם ניטרלי – הבנק, אשר מתווך בין היבואן ליצואן ומהווה עבורם רשת בטחון. שיטות התשלום הדוקומנטריות כוללות בתוכן את שיטת ה'דוקומנטים לגבייה' ואת שיטת 'האשראי הדוקומנטרי'.

שיטת ה'דוקומנטים לגבייה' – התהליך מתחיל ביצואן

שיטת ה'דוקומנטים לגבייה' היא שיטה בה עסקת שילוח בינ"ל מתבצעת בתיווך שני בנקים: בנק אחד בארץ היצואן ובנק שני בארץ היבואן. בשיטה זו, תחילה היצואן מעביר את כלל המסמכים הנדרשים לבנק בארצו, שנקרא גם 'הבנק המוסר'. לאחר מכן, 'הבנק המוסר' מעביר מסמכים אלה לבנק בארץ היבואן, הנקרא גם 'הבנק הגובה', שזה מצדו גובה את התשלום מהיבואן, וכן, מעביר לידיו את הבעלות על הסחורה.

שיטת 'האשראי הדוקומנטרי' – התהליך מתחיל ביבואן

שיטת 'האשראי הדוקומנטרי' גם היא שיטה בה מעורבת המערכת הבנקאית. השוני בין שיטה זו לקודמתה, נעוץ בעובדה שבשיטת האשראי הדוקומנטרי, היבואן הוא זה שמתחיל את העסקה בכך שפונה לבנק ומבקש להקצות אשראי דוקומנטרי ליצואן. הייחודיות בשיטה זו הינה ההתחייבות של הבנק כלפי היצואן כי כל עוד ימלא את חלקו בעסקה, יקבל את כספו, וזה ללא תלות במצבו הכלכלי של היבואן. יחד עם זאת, שיטה זו מספקת גם ביטחון רב ליבואן. אם היצואן לא עמד בתנאי העסקה, היבואן יכול להטיל וטו על התשלום, ובכך למנוע מהיצואן לקבל תשלום על עסקה שלא עמד בתנאיה.

שיטות התשלום הדוקומנטריות נפוצות במקרים בהם:

  • מסחר בו אין הכרות מוקדמת בין היצואן ליבואן
  • מסחר בו תשלום העסקה מורכב
  • עסקאות בסכומים גדולים

שיטות התשלום הדוקומנטריות, על-אף שמערבות גורם שלישי ונחשבות ליותר מורכבות, מספקות בטחון וערובה ליצואן וליבואן כאחד. השימוש בשיטות אלו מבטיח הגנה ממצב בעייתי ומסוכן שעלול להתרחש בשימוש בשיטות התשלום הישירות – מצב בו אחד מהצדדים מחזיק הן בתשלום על הסחורה והן בסחורה עצמה.

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן