על החוסרים הבולטים בשוק ב- 2021

השנה עוד לא נגמרה וכבר מאפיינים אותה ונותנים לה ציונים. זו השנה שבה (כנראה) הקורונה התחילה לסגת, השנה בה התקבלו החלטות חשובות בנושא הסביבה, השנה בה הפוליטיקה הישראלית עשתה U-TURN (ימים יגידו) ועוד ועוד. תחום נוסף בו הרגשנו את השינויים בכל פינה הוא תחום המסחר, ובעיקר מה שהיה חסר בו ולא מה שהיה בו.

חוסרים מרכזיים כתוצאה ממשבר הקורונה ושיבושים בשרשרת האספקה:− מזון: עלייה בביקוש למזון – כתוצאה משינוי הרגלי הצריכה אשר השאירו רבים בביתם, ללא מסעדות ובילויים ותוך חובה לספק ארוחות לכל באי הבית. מגמה זו ארעה לצד העובדה ששרשרת האספקה לא יכלה לעמוד בביקושים הן בגלל האטת הייצור בזמן המגפה ובמיוחד הסגרים, וכמובן לאור ביטול שילוחים, סגירת נמלים, חוסר זמינות במכולות, עלייה חדה בעלויות השילוח והאטה כללית של פעילות שרשרת האספקה. − שבבים: בעוד שבסין ובמקומות נוספים הואט יצור השבבים הרי שהביקוש למוצרי אלקטרוניקה בזמן המגפה רק גבר. המחסור גרם להאטת הייצור של מוצרי חשמל, טלפונים סלולריים וכמובן מכוניות. יצרני מכוניות מסוימים אף עשו שימוש בשבבים של מכוניות מבוקשות פחות בדגמים מבוקשים יותר כדי לצמצם את החוסרים. 

 חומרי גלם: חומרי גלם רבים חסרו במהלך מגפת בקורונה בעולם. החל מחומרי גלם לייצור מזון (חיטה, קפה), דרך חומרי גלם ליצור רהיטים ומוצרים לבית (אשר הביקוש לה עלה כל עוד נותרנו בדלת אמותינו) וכלה בנחושת, פלדה וחומרי גלם נוספים לבנייה אשר העלו את מחירי הבנייה, השיפוצים וכמובן הדירות החדשות. החוסרים בחומרי הגלם, כמו החוסרים במזון, נבעו מאותן סיבות בדיוק. − תיירים: כן כן, גם מזה היה חסר לנו ב- 2021.

ההתאוששות מתחילה אמנם עכשיו אבל החוסר בתיירים שינה לחלוטין את פני התיירות כמעט בכל מדינה. במדינות רבות נסגרו בתי מלון, בתי הארחה ועסקים שהתפרנסו מתיירות ומתיירים נותרו ללא תעסוקה ונראה כי היו האחרונים לחזור לעבודה. גם עתה לא ברור אם כל העסקים שהסתמכו על התיירים ישובו לעבוד כבעבר, אם בכלל, ואם כל חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות ששרדו ימשיכו לפעול. בינתיים, לאחר הסגרים, התפתחה במרבית המדינות תיירות הפנים. יצוין בהקשר זה שרבים מהתיירים שחיפשו רכב להשכרה פשוט לא מצאו כזה, או שעלותו הייתה שערורייתית, בגלל שחברות השכרת הרכב פשוט מכרו את מרבית ציי הרכב שלהם בתחילת המגפה. 

בנוסף לאלו בלט החוסר בנהגי משאיות להעברת סחורות, במיוחד בארה"ב ובאירופה אשר נאלצו להתמודד עם ביקושים לא מוכרים לסחורות ובחוסרים רבים נוספים. ללא ספק החוסרים עליהם הצבענו לא היו מגיעים בהיקף ובעת שהגיעו ללא מגפת הקורונה אולם היא לא היחידה שגרמה להם. הדרך בה שרשרת האספקה פעלה בשנים האחרונות תרמה לכך רבות וכתוצאה חוסרים הובילו לחוסרים שהובילו לעוד חוסרים וכו'. 
לאחרונה פורסם סקר שבוצע בקרב מנהלי כספים בארה"ב וממנו עולה כי 5 האסטרטגיות העיקריות בשרשרת האספקה לשנת 2021 הןהשקעה בטכנולוגיה בשרשרת האספקה, זיהוי של ספקים לגיבוי, ביצוע של הערכת סיכונים, היערכות מחדש של מערכות מיסוי (המרכיב הקריטי לגופים רב-לאומיים) ומעבר לארץ אחרת. מתי נראה שינויים אלו קורים והאם נהייה מוכנים למשבר הבא בשרשרת האספקה? רק ימים יגידו. 

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן