איך תבדילו בין עיקר לטפל ותייצרו יותר זמן כדי להרוויח?


לא משנה אם אתה למעלה או למטה, העיקר להישאר במשחק
.

– אריאל שרון

יש סוגיה אחת בעסקים, שכמו בעולם הפרטי שלנו, נראית לגמרי סובייקטיבית. כזו שאפשר להתווכח עליה, כזו שניתן לומר היא מונעת מסדרי עדיפויות וכזו שנראה ששום וויכוח לא נחתם לגביה בהצהרה על הסכמה מצד כל המשתתפים. נכון, כבר וודאי ניחשתם מהכותרת, מדור בסוגיית העיקר והטפל. 

אז מה בוא ננסה לענות על כמה מהשאלות הבאות:
מה חשוב יותר? − להוריד את הכלב שכבר נובח שעתיים או לענות לשיחה מהמורה של הילד?− ללכת לקניות (כי המקרר ממש ריק) או לנוח חצי שעה לפני המשמרת הבאה בעבודה?− ללכת לחוג שכבר הפסדת פעמיים או לצאת סוף סוף עם הבעל? − להכין הצעת מחיר חשובה ולשלוח, או לענות ללקוח שמחפש אותך בדחיפות מאתמול? − לבחור מומחה שיקדם סוף סוף את אתר האינטרנט של העסק או לעבור על הניירת שהצטברה? − לנהל שיחת משוב עם העובדים או להגיע למוסך כדי לתקן את המראה? 

כל אחד מאיתנו יכול להכין רשימת התלבטויות כזו וארוכה מזו, רק נוכח הדברים שעברו עליו במהלך היום או היומיים האחרונים. כל אחד מאיתנו יכול לענות אחרת על רשימת השאלות שהוצגה ויש מי שלא יבין אפילו מה ההתלבטות, אבל זו בדיוק הסיבה שיש התלבטויות ויש ויכוחים וסוגיות כבדות משקל סביב מה עיקר ומה טפל. 

עיקר וטפל בעסק  אבן היסוד לפרודוקטיביות

מנהל טוב יודע שעל מנת לקדם את העסק עליו לקבל עשרות החלטות טובות ונכונות ביום ובראש ובראשונה עליו להחליט מה עיקר ומה טפל. במה לטפל ומה אפשר להזניח או לדחות. ומה שנכון עבור מנהל אחד ועסק אחד לא בהכרח נכון עבור האחר לכן חשוב לקבל החלטה גורפת על דרך הפעולה –גישה אחת הנכונה לעסק לפיה יתקבלו ההחלטות תוך הפחתת רעשים ולחצים. והכי חשוב? החלטתם – אל תשכחו לתת דוגמא. עיקר וטפל הם לפעמים חשוב ודחוף

בסוף שנות ה-80 הגה דר סטיבן קובי את המטריצה הדו-מימדיתהידועה – חשוב לעומת דחוף אשר נתנה לנו אפשרות למיין את הפעילויות שלנו: חשוב/לא חשוב; דחוף/לא דחוף, ובהתאם לתוצאה לתעדף את הפעילויות שלנו ולהתמקד במה שחשוב יותר. הבעיה הייתה שהשיטה לא יצרה לנו זמן נוסף וכתוצאה קיבלנו רשימה חדשה, אבל כזו שעדיין יש להתמודד עמה בזמן נתון. בזמננו כבר יודעים רבים שיש להתייחס לשאלה תוך מתן תשומת לב מיוחדת גם למה שמשמעותי. על פי שיטה זו מה שמשמעותי הוא מה שיוצר מנופים או מכפילים לטווח הארוך, מה שגורם לעתיד להיות טוב יותר. אבל זה, כמובן, כבר שייך למאמר אחר. 

אז איך זה עובד בפועל? 

על מנת לדעת מהו העיקר ומהו הטפל עלינו לבסס את התשובה על התוצאה הרצויה מבחינתנו. התוצאה, ככל שמדובר בעסק, נגזרת מהחזון שלו וכמובן – המטרות והיעדים. וזה, בהקצנה, מתורגם ביום יום לדברים כאלו: − אם חשוב לנו להביא עוד לקוחות לעסק יהיה טפל להתעסק בנראות הפיזית שלנו. − אם חשוב לנו שהלקוח יישאר בעסק – בוודאי שהנראות חשובה, הרי אנחנו לא רוצים להבריח אותו. 

כמובן שהאמת נמצאת איפשהו באמצע. וכאשר תתייחסו גם למה שמשמעותיעבורכם אולי תקבלו תשובות אחרות. מנהל שהחליט והגדיר לעצמו לטפלעכשיו בנושא מרכזי צריך להקפיד שלא להיגרר לעיסוקים אחרים רק בגלל שיש עליו לחצים לעשות כך. יש לזכור שיש יוצאים מן הכלל ומנהל טוב יודע גם לעשות שינוי בסדרי העדיפויות כשיש צורך בכך (חשבו על הרמטכ"ל לדוגמא בעתות שקט, כאשר לפתע פורצת מלחמה). באופן כללי ובחיי היום יום מנהל טוב צריך לחשוב מה יוביל אותו להגיע לפרודוקטיביות המקסימלית ברמת העל, ברמת הפרויקט וברמת המשימות. כאשר הדברים ברורים לו הוא צריך להזיז הצידה את כל השאר ולזכור שתמיד תמיד יהיה מישהו שחושב שיש משהו יותר דחוף ?

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן