זה לא כל כך נעים לראות נמל סגור (תשאלו את האירנים)

מתקפות הסייבר ההדדיות בין איראן לבין ישראל וארה"ב (הכל על פי השמועות כמובן ?) מחדדות את התלות הכלכלית של כל מדינה, בוודאי אירן, עם הנמל הראשי שלה.
נמל השהיד רג'אי הוא נמל המכולות הגדול באירן וממוקם כ-25 ק"מ מהעיר בנדר עבאס, הקרובה למצרי הורמוז במפרץ הפרסי. נמל זה אחראי על כ-60% מפעילות הנמלים של אירן ועל פי דף הנמל באתר של אירן- על כ- 50% מהמסחר של אירן עם העולם. בנוסף לכל פעילותו אשר תתואר בהמשך, מוכר הנמל כבסיס למשלוחי האמל"ח של מערך ההברחות של "כוח קודס" במשמרות המהפכה. אולם לא בכך אנחנו עוסקים.
חברת לוידס, אשר דרגה את מאה הנמלים הגדולים בעולם על פי מספר המכולות (Lloyd's lIst), דרגה ב- 2019 את נמל השהיד רג'אי במקום ה- 86 בעולם. בין נמלי ישראל היה זה רק נמל אשדוד אשר נכנס לרשימה המכובדת וזכה להגיע למקום ה- 98 בשנת 2016.

אז מה קורה כאשר נמל מושבת, אפילו לכמה ימים כפי שקרה במקרה של נמל השהיד ראג'י באירן?
לפני החתימה על הסכם הגרעין ב- 2015, פעלו בנמל יותר מ-30 קווי ספנות בינלאומיות. ההסכם הפיח חיים חדשים בנמל ושינה את מעמדו (על פי האתר האיראני נתוני 2019 הראו עלייה של 16.2% בהשוואה לתקופה שנבדקה אשתקד.)
אולם ההגבלות האמריקאיות והמתקפה מהשבוע שחלף עשויות לשנות את מיקומו גם בדירוג שהוזכר.
על פי הדיווחים בעיתונות המקומית, וגם זו האמריקאית, המחשבים שאחראיים על ויסות תנועת הספינות, המשאיות והסחורות הושבתו בבת אחת – וכך נוצרו עומסים עצומים על נתיבי השיט והכבישים המובילים למתקן האסטרטגי. שילוח ימי, מכל סוג, לא יכול לשרוד אירוע כזה ללא פגיעות משמעותיות.

מדדי הפעילות הצפויים להיפגע – לא רק נפט
על פי מורד אפיפי פור, מנכ"ל הנמלים והארגונים הימיים של מחוז PMO נכון ל 21 במרץ – 20 בספטמבר 2019 יוצאו דרך הנמל למעלה מ 4.5 מליון טונות של מוצרי נפט. נמל זה הוא הוא נמל המסחר והמכולות הגדול ביותר באיראן והוא מחובר ל 80 נמלים בינלאומיים חשובים בעולם, מה שהופך אותו לשער הזהב של הכלכלה האיראנית.
במהלך 6 חודשים אלו הנמל רשם:
• עלייה חדה בכל מדדי פעילותו גם תחת הסנקציות הכלכליות החד צדדיות של ארה"ב.
• עלייה של 16.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
• 8,762,000 טונות של מוצרי נפט הועברו על ידי ספינות זרות לנמלים איראניים אחרים, ורשמו עלייה של 11.3%, לפי הרשמי.
• 44,317 טונות של מוצרי נפט הועברו גם הם מנמל שאהד רג'אי, ורשמו עלייה של 81.5% במהלך ששת החודשים האחרונים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
• עלייה של 11.6% בייצוא יצוא שאינו נפט דרך נמל שאהד רג'אי, כלומר 19,23,865 טונות של סחורות שאינן נפט הועברו למדינות אחרות במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.
• 26,754,213 טונות של סחורות שאינן נפט הועמסו ונפרקו בנמל המסמן גידול של 6.7% בששת החודשים האחרונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
• עלייה של 34% במספר הספינות במשקל הנמוך מאלף טונות שנכנסו לנמל שאהד רג'אי במהלך ששת החודשים.
• בנוסף, בנמל למעלה מ- 50 מסופים ומתקני אחסון המנוהלים על ידי המגזר הפרטי במדינה

זה לא כל כך נעים לראות נמל סגור
גם אם הנתונים שאירן מציינת אינם מדויקים הרי שיש להניח שהם קרובים למצוין. נמל שהיד ראג'י הוא על פי לוידס ועל פי גורמים בינ"ל נוספים אחד הנמלים האסטרטגיים, הגדולים והמשמעותיים בעולם, במיוחד באזור זה. ללא ספק עצירת הפעילות של הנמל, ולו גם לימים מספר, פגעה בו ובכלכלת אירן פגיעה משמעותית. זה מה שידוע כרגע על ההשלכות בשילוח הבינ"ל:
• עומסי תנועה כבדים לאורך קילומטרים בכבישים המובילים לנמל
• עשרות ספינות מטען עמוסות עוגנות באזור ההמתנה ליד החוף
• אוניות רבות ומשאיות רבות תקועות ולא יכולות להיכנס לנמל
הנמל הוא גם אחד האזורים הכלכליים המיוחדים במדינה ואחד המסדרונות הבינלאומיים החשובים הקושר בין האוקיאנוס ההודי למפרץ הפרסי, לים הכספי ואז לרוסיה ולצפון אירופה.
הגישה שלו למים בינלאומיים דרך המפרץ הפרסי, קישור למסילות ברזל בינלאומיות ודרך המשי החדשה, ציוד ותשתיות מודרניות, קרבה לאזורי סחר חופשי ואחרים הם שהופכים אותו למרכז משמעותי בעל חשיבות אסטרטגית.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן