הוצאות ייבוא

מהן הוצאות יבוא?

רוב האנשים החושבים בפעם הראשונה על המושג ייבוא ועלך מה שכרוך בו, חושבים על סחורה שיוצאת ממדינת הייצוא ומובלת בדרכים שונות עד למדינת היעד. בצורה גסה, תיאור זה נכון. יחד עם זאת, פעולת הייבוא מורכבת בהרבה ודורשת מהיבואן ידע רב אודות התהליך, הכרה של החוקים השונים בתחום ועוד. בתוך כך, גם ההוצאות על תהליך הייבוא כוללות בתוכן מיסים, היטלים, תשלומים לנמל ועוד רבים אחרים.

במאמר זה, נכיר את הדרך בה עוברת הסחורה שבחרנו לייבא, החל מיציאתה מהמפעל במדינת הייצוא ועד לנחיתתה כאן אצלנו, במדינת היעד (היבוא). בדרך זו, נוכל להבין ביתר קלות מהם השלבים השונים בתהליך הייבוא הבינלאומי ומהן ההוצאות הנגזרות מהם.

ראשית המסע במדינת המוצא: הסחורה יוצאת מהמפעל ומגיעה אל הנמל (לנוחיותכם מספרנו את הוצאות היבוא).

בשלב חשוב זה מגולם חלק ניכר מהוצאות הייבוא. ההוצאה הראשונה – האריזה. גובה הוצאה זו תלוי בזמן האריזה, חומרי הגלם ממנה עשויה האריזה ושיטות האריזה. לאחר מכן, הסחורה הארוזה מובלת לנמל במדינת המוצא. הוצאות ההובלה (2) תלויות במרחק בין המפעל לנמל, מחירי הדלק ועוד. לבסוף, על היבואן לשלם היטלים מיוחדים (3) כמו היטל בטחון, היטל על איכות הסביבה ושכר הטרחה לעמיל המכס

המשך המסע: הסחורה עוברת בנמל

מעבר הסחורה בנמל הינו שלב משמעותי ביותר בתהליך הייבוא. בתוך הנמל, הסחורה מאופסנת במחסן מיוחד – מסוף מכולות ומטענים. במחסן זה ישנם עובדים אשר דואגים לניקוי המכולות, תקינותן וביצוע מעקב ממוחשב אודות הסחורה המדוברת. התשלום על אחסון הסחורה במחסן זה נקרא תשלום מסוף  (4) והוא מהווה במידה רבה הבטחה לבטיחותה ותקינותה של הסחורה. בנוסף, משלוחים כבדים במיוחד מחייבים תשלום נוסף – תשלום העמסה והנפה (5).

החלק העיקרי במסע: הובלת הסחורה ממדינת הייצוא למדינת הייבוא

הובלת הסחורה הינה החלק המרכזי במסעה של הסחורה מדלת מפעל היצואן ועד להגעתה לרשותו של היבואן. ההוצאות על הובלת הסחורה (6) תלויות בשני גורמים עיקריים: נפח הסחורה ומשקלה. בנוסף, אופן ההובלה, מחירי הדלק וכמובן גם המרחק בין מדינת היצואן למדינת היבואן, מהווים גם הם חלק דרמטי בעלות ההובלה הסופית. כמו כן, חשוב לזכור שגם סוג הסחורה המועברת משפיע במידה רבה על גובה התשלום. כך למשל, מכולה של צלוחיות זכוכית שבריריות שונה ביסודה ממכולה של משקולות לחדר הכושר או ממכולה של צמחים אקזוטיים מדרום אמריקה. כל אלו דורשות טיפול ותנאים מיוחדים בהובלה, ביטוחים שונים בעלויות שונות  וגורמים נוספים רבים בהם יש להתחשב.

יצוין כי עלויות הייבוא עד לנחיתה בנמל היעד הסתיימו אולם מכאן עדיין על היבואן לשלם מיסים ועלויות נוספות עד להגעת הסחורה אל מפתן בית העסק, אולם בכך נעסוק במאמר אחר.

מעוניין להתחיל בייבוא סחורות ומוצרים? הנה כל מה שחשוב שתדע

תהליך הייבוא הינו עסקה לכל דבר. כמו עסקאות אחרות, תהליך הייבוא הינו תוצאה של משא ומתן מפרך, ומשום כך גם משתנה בין ייבוא אחד לאחר. מסעה של הסחורה, כאמור, מחייב הוצאות רבות שיכולות לחול על היבואן אך גם על היצואן. ניהול נכון של עסקת ייבוא מחייב את הכרת תהליך הייבוא ומכאן גם את כל התשלומים הנלווים לו.

כיצד תדעו מה לעשות? כיצד לצמצמם בעלויות ושלא על חשבון טיב התהליך?

למידה והכרת תהליך הייבוא יכולה להיות עצמאית. בדרך זו תוכלו להתנסות, ללמוד ולהפנים את השלבים, העלויות והגורמים הרלוונטיים אליהם יש לפנות בכל שלב ושלב. הדרך הנוספת היא פנייה לאנשי מקצוע ומומחים בתחום. שיחה או התייעצות רשמית עם אנשים הבקיאים בתחום היודעים איך נכון לנהל משא ומתן ומכירים לעומק את התהליך עשויה לחסוך בהוצאות השונות ולאפשר מסע ממוקד של הסחורה מנקודת המסע ליעד. ופחות כאב ראש כבר אמרנו?

מעוניינים בייעוץ וליווי בנושא תהליך הייבוא הבינלאומי וההוצאות הכרוכות בו? השאירו את פרטיכם באתר ונשמח לייעץ לכם.

מאת שי חיות

הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן