ייבוא מויאטנם

כלכלה מתפתחת, מפעלים, ויצוא – 9 עובדות שחשוב לדעת

ויאטנם היא מדינה שאי אפשר להתעלם ממנה אולם יבוא מויאטנם או יצוא לויאטנם מחייב הכרות אמיתית עם עולם העסקים במדינה.  

לצמיחתה המרשימה של וייטנאם לאחרונה קודמת רק סין וכיום, כל תאגיד המחפש מפעל או מיקור חוץ לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מהמדינה שעד לא מזמן נחשבה לשם נרדף לג'ונגלים ופצצות נפלם.  התפתחותה של ויאטנם אינה מערבית אולם היא פתוחה וקשובה להלכי רוח מערביים יותר משכנותיה. היא הגיעה להישגים בגלל, או למרות, המשטר, העבודה הקשה של הממשלה, כח האדם הזול (אפילו ביחס לתאילנד וסין) והפוטנציאל שרואים בה המשקיעים המבינים כבר עכשיו שפוטנציאל הצמיחה שלה עדיין גבוה. לא ירחק היום ששילוח בינלאומי יגיע גם מויאטנם לישראל.

9 עובדות שחשוב לדעת

  1. הסכם הסחר החופשי בין ויטנאם לאיחוד האירופי
  2. השלכות הסכם הסחר – על פי ההערכות הסכם הסחר צפוי להעלות את הייצוא הויטנאמי לאירופה ב-50% עד שנת 2022 ולהשפיע כמובן גם על ישראל. הנשיא ריבלין ציין בביקורו האחרון בויאטנם שהוא שואף לכך שהמסחר של ויאטנם וישראל יגיע להיקפים של כ-3 מיליארד דולר לשנה, בדומה להיקפי הסחר עם מדינות כמו קוריאה הדרומית ויפן. כתוצאה מההסכם תחול בוודאי עלייה ברמת החיים, יצמח מעמד הביניים, ויעלה הייצוא החקלאי לאירופה. השלכות נוספות כוללות את הדוגמה שתהווה ויאטנם עבור מדינות בארגון האסייתי המתלבטות אם להיכנס גם הן להסכם דומה, ולא רק להן אלא גם לאזורים נוספים
  3. השלכות הסכם הסחר על ישראל – להסכם האחרון יהיו בוודאי השלכות על הסחר בין המדינות אולם חשוב לדעת שהבסיס להן נמצא בהסכמי סחר רבים החל בהסכמימסגרת לשת"פ כלכלי טכנולוגי, מדעי חקלאי ומסחרי, הסכם תיירות ומזכר הבנה בנושאי מכס ב- 1996.  את המענה לידע החקלאי שיידרש כדי לייצר מזון איכותי יוכלו לספק חברות ישראליות. אולם כידוע, לא רק בחקלאות ישראל מצטיינת אלא גם בטכנולוגיות הייצור השונות אשר תדרשנה על ידי ויאטנם ללא ספק.
  4. היתרונות הבולטים של ויאטנם – כלכלה מתפתחת במהירות, לקיחת אחריות חברתית וסביבתית, עלויות יצור נמוכות, שפע הזדמנויות עסקיות, שיתוף פעולה ומתינות (במיוחד ביחס למשטרים כגון סין, טורקיה, רוסיה והפיליפינים) ופתיחות גבוהה יחסית לחברות אירופיות, היותה מקפצה לשווקים אחרים במזרח.
  5. החסרונות הבולטים של כלכלת ויאטנם – תשתיות לא מספקות, שחיתות וסביבה עסקית ייחודית אשר פחות ברורה לאנשי עסקים מהמערב, וישראלים בתוכם, הערכות לא מספקת להתנהלות במסגרת מכרזים ממשלתיים, ללא העדפת חברות מקומיות.
  6. מה כולל יבוא מויאטנם לישראל? יבוא לישראל מתאפשר בעיקר באמצעות הובלה ימית בעיקר מהנמלים: Danan Hai /Phong Ho Chi Minh/ City.
  7. מה מייבאים? בעיקר טקסטיל, אקססוריז וריהוט אותנטי. ענף הטקסטיל והאקססוריז הוא אחד הענפים המתפתחים במהירות במפעלי ויאטנם. כך לדוגמא ב- 2015 עמד היקף ייצור הטקסטיל והאקססוריז בויאטנם על 25 מיליארד דולר, זוהי גם השנה בה הוסרו מחסומי המכס בין ויאטנם לבין שכנותיה וסין. בעשור האחרון מתפתח מאוד יהבוא מויאטנם לישראל.
  8. יבוא מויאטנם מצריך יכולות ייחודיות. יש להכיר בהבדלים הבולטים בין מאפייני התרבות והמסחר, בחשדנות הויאטנמית כלפי זרים (לאור ההיסטוריה שלה), בצורך הנדרש לעיתים לפתח יחסים עם הממשל השולט בסחר ועוד ועוד. רק עמיל מכס ומומחה לשילוח בינ"ל יכול לכוון את היבואן ולייעץ לו לעבור את תהליך היבוא על הצד הטוב ביותר, תוך חיסכון בעלויות ועמידה בלו"ז.
  9. ויאטנם עדיין אינה תחליף לסין. לא נכנסים אליה בלי לחקור לעומק את השוק, לקבל מידע מיבואנים מנוסים וללא יד מכוונת של מומחים בסחר בינלאומי, מחירי הובלה ימית ושיטות לשינוע מטענים.

מאת שי חיות

הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח  המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

מאת שי חיות

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן