ביטול הפיקוח על מסופי המטען בנתב"ג (2019) – האמנם? 

מסופי ממן לפני ביטול הפיקוח? 

בסוף אוקטובר דווח בתקשורת שהממשלה בוחנת האם לבטל את הפיקוח על מסופי המטען של נתב"ג המופעלים בעיקר על ידי משפחת לבנת וחברת סוויספורט בשיתוף עם חברות ישראליות. ביטול הפיקוח עשוי לגרור עלייה במחירים שתיפול בעיקר על לקוחותיהם של חברות השילוח. 

מסוף המטען של ממן בנתב"ג

מסוף המטען של ממן ממוקם בשדה התעופה בן גוריון ומספק שירותי אחסון החל מ- 1974. מספר נתונים שחשוב להכיר:

  • על פי נתוני האוצר הקף שוק המטענים המשונעים באמצעות שילוח אווירי עומד על כ־350 אלף טון מטען בשנה.
  • שעורי הצמיחה של השילוח האווירי בישראל צמח בפחות מ־6% בעשור האחרון.
  • יתרת המטענים מגיעים לישראל ויוצאים ממנה באמצעות שילוח ימי  (בעיקר נמל חיפה ונמל אשדוד).
  • במסוף מרוכזים נציגויות של חברות תובלה, גופים כלכליים וממשלתיים, סניפי בנקים ודואר, חברות התעופה, מכס , עמילי מכס סוכני מטען, שירותי תחבורה ועוד. 
  • כל הפתרונות הלוגיסטיים לחברות וארגונים עולמיים, גופים ממשלתיים מרוכזים במסוף במקום אחד.
  • המסוף מטפל במטען במשקל של עד 300 אלף טון מדי שנה.
  • המחסנים מאפשרים לאחסן מגוון מטענים ולפיכך כוללים: מחסנים שמורים, מחסנים לחומרים רדיואקטיביים, אולמות קירור, כספות ועוד…
  • במתחם ממוקמים מסוף ייצוא, מסוף יבוא, שטח לקיום פעילות של חברות בלדרות, תחנת מטען ואזור ייחודי למטענים מבוקרי טמפרטורה. 

השינויים המוצעים על ידי משרדי האוצר והתחבורה

כבר בחודש נובמבר 2019 עשויים המשרדים לבטל את פיקוח המחירים שמפעילה הממשלה על מסופי נתב”ג. בכלכליסט דווח שמדובר באפשרות כי:

  • יוסר הפיקוח על  שירותי פריקה, טעינה ואחסנה של מטענים במסופי היבוא 
  • יקבעו תעריפים לשירותים מיוחדים כדוגמת שקילה, שליפה חוזרת של מטען ועוד

לקראת השינוי צריכות להישאל השאלות הבאות:

  • מדוע בישראל שולטות החברות על כל מסופי המטען בעוד שבחו"ל נהוג שלכל חברת בלדרות יש את המסוף שלה?
  • האם, או יותר נכון עד כמה, תשפיע הסרת הפיקוח על עליית המחירים ועד כמה יפגע מכך הלקוח הסופי?
  • מדוע לא שומרים באוצר על האינטרסים של הלקוח הסופי ושל חברות השילוח?
  • האם נלקחה בחשבון ההשפעה העוצמתית של ההחלטה על צרכני הקצה בעידן בו שעור ההזמנות האינטרנטיות עולה משמעותית מדי חודש? (על פי כלכליסט, האוצר התבסס על נתוני פעילות מ- 2014 אשר אינם משקפים את נתוני הרכישות הנוכחיות באינטרנט). 

הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי  המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.


פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן