צונאמי הקורונה מאחורינו, גלי ההשפעה עדיין כאן. כיצד נערכים?

מחירי ההובלה היומית יורדים? שימו לב לעובדות והערכו מבעוד מועד!

אם אתם ישראלים, מתגוררים בישראל ומנהלים בה את העסקים שלכם, ככל הנראה התחושה הכללית שלכם אופטימית. נראה כאילו הקורונה הייתה חלום רע, אבל הוא עבר… כולנו בבתי הקפה, בקניונים ובקיצור – בשגרה.

אולם אם גם אתם מנהלים עסקים המחייבים אתכם לייבא ולשלח מוצרים מחו"ל, וודאי כבר הבנתם שלא הכל וורוד. בוודאי לא בתחום זה. למרות כל הציפיות שלנו, שהמחירים יתחילו לרדת כבר אחרי החג הסיני, השוק מגיב לגמרי אחרת. הקורונה בהחלט לא מאחוריו, ויש לכך הרבה סיבות שלא קשורות למה שקורה בישראל. כי בעולם הספנות והשילוח צריך, כמו תמיד, לראות את התמונה הגלובאלית והמלאה ולהיערך אליה בהתאם.

מדוע מחירי ההובלה הימית עולים? מה קורה בעולם הספנות?

  1. האתגר ממזרח: הביקוש בסין ממשיך לעלות, מכולות חסרות במזרח, סחורות תקועות והפלגות מבוטלות.
  2. האתגר האירופאי: הביקושים שעברו לאירופה ובעיקר לטורקיה יצרו חוסרים חדשים במקום ובציוד (לא לכל בעיה יש פתרון אחד לטווח הארוך!)
  3. האתגר המקומי: עומס בכניסה לנמלי ישראל – גם חיפה וגם אשדוד – יוצרים תורי ענק בדרך לפריקות סחורה ולהיטלים שלא מפסיקים לעלות, בעיקר מה שמוגדר כהיטלי חוסר איזון.

מהאמור עולה כי אם בעבר, בתקופת הקורונה, עמדנו מול בעיות השילוח מהמזרח וניסינו לתת מענה לבעיה באמצעות שיפטינג של סחורות ומשלוחים לאירופה וטורקיה בשביל להתגבר על הצרות, הרי שעכשיו, לאחר שכביכול כולנו מאחורי המשבר הגדול, אנחנו נתקלים במציאות שאינה עדות למשבר נקודתי בזמן או במרחב, אלא היא מביאה לידי ביטוי את חוסר האיזון, התנודתיות וגלי המשבר המגיעים לפתחנו ולפתחי מרבית המדינות, היבואנים והמשלחים בעולם.

כיצד יבואו לידי ביטוי אתגרי ההובלה הנוכחיים? כיצד הם ישפיעו על התמחור?

למה ניתן לצפות?

כתוצאה מהאתגרים עמם מתמודד ענף הספנות, החל ביבואנים וביצואנים וכלה במשלחים, ניתן לזהות כמה מגמות בולטות:

  • עליות מחירים. על פי דן אנד ברדסטריט, בעיקר עלייה במחירי מוצרי החשמל וגם בענף הטקסטיל. לצד הצהרות החברה מציינים גם יצרני מזון, כך למשל גם שטראוס, על עלייה בהוצאות הלוגיסטיות שלה.
  • מחסור במוצרים (כך למשל דיווח גלובס שמוצרים שהמלאי שלהם אזל בשל הקורונה, כגון מוצרי ספורט, עדיין לא הגיעו לישראל בגלל הפקקים המקומיים והגלובליים, בעוד שבתחום המזון עדיין אין חוסרים בגלל המלאים שהצטברו בתקופת הסגרים).
  • הסתמכות על עודפים או מלאיים מעונות קודמות.

האם להעלות מחירים ולצמצם הפסדים?  

חברת דלתא גליל תעשיות בע"מ ציינה בדו"ח התקופתי שלה לשנת 2020 כי "בעקבות משבר הקורונה, ניכרת התייקרות משמעותית בעלויות ההובלה הימית לאור מחסור באוניות משא המובילות סחורה מהמזרח הרחוק. ייתכן שהחברה לא תוכל להעביר ללקוחותיה גידול כזה בעלויות. מצב זה עלול להשפיע לרעה על רווחיותה של החברה ועל מצבה הכלכלי". ככל הנראה השוק יגיב בצורה מגוונת, החל בגלגול העלויות על הצרכן דרך ספיגה של העלויות וכלה בהפסקת היבוא וחיפוש שווקים חדשים או הזדמנויות לפיתוח עסקי. כך או כך, נראה שהשנה הבאה, ויתכן שגם השנים הקרובות יאפשרו רק לחזק, לגמיש ולמי שיערך מראש לשרוד.  

אז כיצד להיערך?

אם גם אתם צריכים פחות דיבורים ויותר פתרונות, אני ממליץ בראש ובראשונה לא לצפות! לא לצפות שהדברים 'יסתדרו', לא לצפות לניסים, לא לצפות שנשמע על חילוץ הפקקים שנוצרו (תזכרו במקרה של תעלת סואץ),לא לצפות שפתאום יהיו מכולות דווקא לסחורה שלכם ושהציוד שאתם מעוניינים בו והכי מתאים לכם יהיה זמין. בוודאי ובוודאי לא לנסות להיכנס מתחת לגל ולחשוב שתצאו בצד השני למים שקטים ומתוקים.

מילת המפתח במשחק המורכב הזה היא הערכות. התקופה הזו רחוקה מלהסתיים, הקורונה על המוטציות השונות שלה, המחסור בחיסונים, הסגרים באירופה והקשיים הכלכליים – עדיין כאן. המכולות לא חוזרות, קווי הייצור עמוסים לעייפה, חומרי הגלם מתייקרים והנמלים צפופים.

אז הערכו! וכמה שיותר מראש! קבעו פגישה עם אנשי מקצוע, מומחים לשילוח, בדקו עמו חלופות לייצור ולהובלה, בדקו חלופות לשילוח בים ובאוויר וקבלו החלטה על סמך עובדות ולא על סמך תחושת בטן.

בהצלחה

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי , בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.


פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן