קורונה – היום שאחרי: 6 תובנות עם כמה נקודות אור

אני לא רוצה להיות פסימי. אני רוצה להיות מציאותי. להסתכל למציאות בלבן של העיניים ולומר מה אני רואה… ובנוגע ליום שאחרי אני בהחלט רואה עיניים אדומות. מחוסר שינה, מבכי, מכאב, מאי וודאות… יש הרבה סיבות בגללן קשה לנו היום. אבל אני אומר זאת כבר עכשיו, העיניים אדומות אבל הן בהחלט פתוחות לרווחה. לא נכנעות, מוכנות להתמודד. 

זה מה שאני רואה בקרב חברי בעלי העסקים. אלו שאני עובד איתם שנים רבות. 

אחרי הקורונה  תובנה 1 (כדור שלג)

פחות בעלי עסקים, פחות מועסקים, פחות משכורת, פחות כסף בבנק, יותר הלוואות, פשיטות רגל ומובטלים יובילו ליותר קשיים בתא המשפחתי, סיר לחץ בכל מקום, חוסר אפשרות לשלם על חוגים, על צהרון, על משכנתא… חוסר יכולת לקבל משכנתא… בנקים (עדיין חזקים) אבל קצת פחות. 

אלימות? כאוס? לא בטוח. אבל בהחלט יש אפשרות לתרחישים פסימיים, מחאות קשות ותוצאות לא נעימות אפילו פחות. 

אחרי הקורונה  תובנה 2 (עצמאים)

אם אתם עצמאים – יש סיכוי שתפסיקו להיות כאלו מחוסר ברירה. אני מאמין שתנסו להיכנס לשוק השכירים אבל תגלו שצפוף שם יותר מפעם, שהמשכורות לא כפי שהיו ושיש תור ארוך להתקבל למשרה שפעם לא הייתם מסתכלים עליה. אם תשרדו, תצטרכו להתגמש, במגוון השירותים והמוצרים, במחירים, בלקוחות (שאולי לא ניתן יהיה לבחור אותם כמו פעם)

אחרי הקורונה  תובנה 3 (שכירים)

למעלה ממליון שכירים בחל"ת, עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה. מפוטרים. חברות, ארגונים ובעלי עסקים קטנים ינסו לצמצם הוצאות. הם עשויים לבחור לצמצם בעלי משכורות גבוהות יחסית ולהתפשר על פחות עד יעבור זעם. אם המדינה לא תמהר להזרים כספים למשק, זה יהיה רק קצה הקרחון. נראה פחות מועסקים, יותר בעלי עסקים ש'מחברים' בין תפקידים ונותנים למי שנותר יותר אחריות או אפילו, בעסקים קטנים, כאלו שמשתדלים לעשות הכל בעצמם. 

אחרי הקורונה  תובנה 4 (משבר אחר)

היו כאן מלחמות, מבצעים, נפילות בבורסה, מחאות אוהלים, פגעי טבע ואחרים, אך מעולם לא התמודדנו עם משבר רחב כל כך, אשר נוגע לכל כך הרבה אנשים. כאשר מדברים על מליון חל"תניקים, מדברים על כמה מליונימשקי בית אשר נפגעו כלכלית. פגיעה מתחת לחגורה, כן כן. פגיעה שנראית היום זמנית אבל עלולה להיות ארוכה וממושכת. וגם מי שלא נפגע כרגע כלכלית, ועדיין יציב בעבודתו ומשכורתו עלול להיפגע בהמשך, כאשר כדור השלג הזה ימשיך להתגלגל. כוח הצריכה במשק יקטן גם כשהחשש הבריאותי יוסר. כפי שציינתי יהיה שרשור של מוסר תשלומים גרוע או אפילו המנעות מודעת מתשלום חובות, מיסים, שכירויות ועוד. 

אחרי הקורונה  תובנה 5 (מענקים זה נחמד, אבל…)

אז קיבלנו מענק, והוא נותן לנו אוויר לנשימה, קצרה או ארוכה… אבל כלכלה מודרנית בנויה על צריכה פרטית וצריכה פרטית מניעה את השוק. אם לא יהיה מי שיקנה מאיתנו מחר, אם אנחנו לא נוכל לקנות מאחרים מחר, הרי שהמענק הזה אכן היה רק זריקה שמצילה ממוות מיידי אבל לא מגסיסה ממושכת. 

אחרי הקורונה  תובנה 6 (מה נשתנה?)

ככל הנראה (ויש עוד הרבה):• בום של יציאה לבילויים לאחר המשבר, אבל בום קצר. בטווח הארוך ירידה בצריכה של בילויים, טיולים, טיסות, מלונות וכל מה שהיה השמנת של חיינו.• גמישות בעסקים – אפשרות לעבוד מהבית, לנהל מהבית, לקיים יותר פגישות בזום, ולהוציא פחות על אירועי חברה. • חיפוש הזדמנויות – בשוק העסקים שישתנה אנשים יחפשו תחומי התמחות חדשים, שירותים ומוצרים חדשים שניתן להציע, תוך מעבר משמעותי, נוסף, לאון ליין.• להאט – חלק מההתנהגויות שנאמץ היא כנראה להוריד הילוך, למהר פחות, אולי להספיק פחות וליהנות ממה שיש. • לחץ ציבורי – אף מילה על פוליטיקה, אבל אין ספק שהציבור יהיה נוכח יותר בכל החלטה, וינסה להשפיע על תחומים רבים. דוגמאות: מחאת השולמנים אשר צוברת תאוצה ואולי תגיע לנוכחות בכנסת, התנגדות להוצאות על הופעות וזיקוקים ביום העצמאות, דרישה להתנהלות ראויה ואכפתית מול קשישים ושורדי שואה ועוד…

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן