CMA CGM GROUP מכה בשוק

המהלך הנועז של CMA CGM מכה בשוק, האם ניתן לצפות את ההשלכות? 

האם ניתן לומר הללויה? האמנם התחלנו לחזור לשפיות? האם לכבוד השנה החדשה הבאה עלינו לטובה ניתן לראות ניצנים של שפיות דווקא בפעולה בודדת של חברה אחת שהעזה לשבור את המגמות הקיימות? האם המהלך הנועז של CMA CGM מבשר שינוי או שמא הוא יילמד על דפי ההיסטוריה ככזה שניסה ולא יכול היה לכוחות השוק?

אז לאחר שחברות הספנות הלכו רחוק מדי בייקור הבלתי אפשרי של תעריפי ההובלה, לאחר שביקושים גוברים לסחורות ועומס רב בשרשרת האספקה העולמית התניעו את מחירי ההובלה הימית וחברות הספנות נהנו משיאים בהכנסות וברווחים, ולאחר שמדד המכולות העולמי של Drewry עלה על 10,000 דולר למכולת 40 רגל (גבוה ב- 309% מהשבוע המקביל ב- 2020) ובישראל מחיר שינוע ימי של מכולה מהמזרח הרחוק לישראל זינק מ־2000 ל־18 אלף דולר, קמה חברה אחת, ושמה – לפחות מבחינתה – סוף לאירוע. 

רודולף סעדה נותן עדיפות ליחסים ארוכי הטווח עם לקוחותיו לקוחות 

לנוכח "מצב חסר תקדים" בענף הספנות, חברת CMA CGM ורודולף סעדה שבראשה, החליטו שככל שזה נוגע להם הם יבלמו את ההתייקרות הבלתי סבירה, שבטווח הרחוק, גם תפגע במערכת היחסים שלהם עם לקוחותיהם. החברה הודיעה לאחרונה כי תקפיא את העלאות המחירים למשך 5 חודשים, עד ל- 1 בפברואר. 

תזכורת, ככה הכל התחיל במשבר הקורונה, ואלו התוצאות

1. מספר עצום של מכולות מגיעות לסוף חייהן בדיוק בשנה בה מתגבר הקושי ביצור מכולות חדשות.

2. האתגר האירופאי: הביקושים שעברו לאירופה ובעיקר לטורקיה יצרו חוסרים חדשים במקום ובציוד (זכרו שלא לכל בעיה יש פתרון אחד לטווח הארוך!)

3. האתגר ממזרח: הביקוש בסין ממשיך לעלות, מכולות חסרות במזרח, סחורות תקועות והפלגות מבוטלות.

4. התפרצויות קורונה בנמלים אסטרטגים בטיוואן ובסין לא מסיעות להחזרת הסחר העולמי למסלול.

5. האתגר המקומי: עומס בכניסה לנמלי ישראל – גם חיפה וגם אשדוד – יוצרים תורי ענק בדרך לפריקות סחורה ולהיטלים שלא מפסיקים לעלות, בעיקר מה שמוגדר כהיטלי חוסר איזון.

התוצאות

1. מדד שינוע הסחורות העולמי עלה ב- 776% מאז ינואר .

2020.2 -מרכיב השינוע של כל המוצרים עולה ומשפיע על מדד יוקר המחייה, ומתגלה מחסור במוצרים מסוימים.

3. על פי דיווחי האוצר הנזק שנגרם ליבוא לארץ מוערך ב- 10 מיליון דולר ליום בעוד הנזק המוערך לייצוא מאמיר ומגיע ל- 160 מיליון דולר ליום.

 4. ועוד ועוד.

אז מי את, CMA CGM, שהעזת לטלטל את השוק? 

קבוצת CMA CGM שבסיסה בצרפת, מובילה עולמית בתחום הספנות והלוגיסטיקה, הוקמה לפני למעלה מ- 40 שנה, מובילה סחורות ביותר מ- 250 מסלולי שיט, ובין 420 נמלים ו- 160 מדינות. יש לה למעלה מ- 750 משרדים וסוכנויות ברחבי העולם ולאחרונה דיווחה על רווח של למעלה מ- 3.81 מיליארד דולר, התוצאות הטובות אי פעם. 

באוקטובר 2018 השלימה הקבוצה את רכישת חברת הובלות מכולות ולוגיסטיקה מבוססת מפינלנד, 

באפריל 2019 השלימה הצעת רכש לרכישת CEVA לוגיסטיקה , בפברואר 21 הקימה חטיבה חדשה המוקדשת להובלה אווירית והחודש, ובספטמבר 2021, הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת הסוכנות הבריטית בריטני מעבורותוהכריזה על שת"פ עם קבוצת נמלי AD להשקעה בטרמינל חדש בנמל ח'ליפה באמירויות. 

לא ברור האם החברה המעסיקה כ- 110,000 עובדים ברחבי העולם אכן קיוותה לקבל את אהדת לקוחותיה או פשוט לעורר את תשומת הלב של מובילי השוק לעוולה על פיה דווקא כאשר המחירים צריכים לרדת מרוויחות החברות יותר מתמיד, אבל ברור שאת תשומת הלב היא קיבלה מכל עבר. 

ומה היו התגובות?  
עיקר התגובות כללו כמובן תדהמה, סוג של רעידת אדמה בקרב מתחרים שמנסים לצפות את ההשלכות של המהלך הנדיר. ביורן ג׳נסן, סגן נשיא של חברת הייעוץ Sea-Intelligence, אמר כשאינו מסתיר את התפעלותו כי ״אי אפשר שלא להעריץ את המהלך. במקרה הגרוע ביותר" אמר, "החברה תהיה בודדה במערכה ותיתפס כגיבורה. במקרה הטוב, התעשייה תיאלץ ללכת בעקבותיה ועדיין CMA תיראה כמו גיבורה. והכי טוב: התעריפים יישארו בשמיים אבל הם פשוט לא יעלו עוד יותר״ וסיכם: "מהלך מבריק אך שטני". 

רק החזק, הגמיש והנערך מראש שורד

כפי שציינתי כבר בעבר, מילת המפתח במשחק המורכב הזה היא הערכות וגמישות והמהלך של חברת הענק הצרפתית רק מוכיח זאת. טריפת הקלפים עשויה להשפיע על כל מי ששם ידו וכספו בשרשרת האספקה. התקופה הזו רחוקה מלהסתיים, הקורונה על המוטציות השונות שלה, המחסור בחיסונים, הסגרים באירופה והקשיים הכלכליים – עדיין כאן. והיום ניתן להוסיף למשחק כלל נוסף: אין כללים. גם כשהשוק מלמד רק על עלייה בגלל הכלל הידוע והמוכר של ביקוש והיצע יכול להגיע העשיר, או הגמיש, או האידאולוג – או זה שהשכיל להיות כולם גם יחד – ולהחליט שהוא 'לא משחק יותר' ושובר את הכללים.

בהצלחה

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן