איך הופכים מטוב למצוין?

וולטר אמר כבר שהטוב מאוד הוא אויבו של הטוב, והתכוון לכך שקפדנות יתר וחתירה לשלמות בכל תנאי עלולים להזיק ולמנוע את השלמת המשימה. זה נכון במקרים רבים, במיוחד כאשר יש נטייה לאובססיביות בנושא מסוים, או התעקשות שאינה במקום על שלמות, התנהלות מעכבת שיכולה לגרום לכך שהגלגל יתהפך, המשימה לא תושלם ויצא שכרנו בהפסדנו.

יחד עם זאת, משפט הפוך מעלה רעיון חשוב לא פחות – הטוב הוא אויבו של המצוין. רוצה לומר – להיות בינוני זה אולי טוב ובטוח אבל זה בערך מה שזה. לא יותר. כי פעמים רבות הטוב מונע מאיתנו להשתפר ולהגיע למצוינות.

גלגל התנופה

בספרו גלגל התנופה – מטוב למצוין (באנגלית: Good to Great) שכתבג'יימס (ג'ים) קולינס, ומכר מאז 2001 למעלה משני מיליון עותקים והוגדר כספר הטוב ביותר בתחום העסקים על ידי The Wall Street Journal's CEO Council, חיפש החוקר חברות שהפכו מטובות למצוינות. 

קולינס מתחיל את ספרו באמרה "טוב הוא אויבו של המצוין. וזו אחת הסיבות המרכזיות לכך שכה מעט בחיינו נעשה מצוין. אין לנו בתי ספר מצוינים מפני שיש לנו בתי ספר טובים". כדי להבין את משנתו של קולינס ולדעת כיצד הגיע למסקנותיו חייבים לקרוא את הספר שלו אולם כאן, בקיצור, ניתן לומר כי קולינס חיפש חברות שהפכו מטובות למצוינות על פי קריטריון של שמירה על תשואה גבוהה למשקיעים, מעל המדד הכללי של הבורסה בניו יורק, לאורך חמש עשרה שנים. מדידת המצוינות של קולינס נכונה לזמן עבר, לא לזמן הווה (הסתמכות על נתוני החברה בעבר), והיא איתרה מספר מאפינים שיש לחברות מצוינות:• מנהיגים משלב 5: מנהיגים המאופיינים בענווה וכח רצון יוצא דופן להשיג את מטרותיהם. או כפי שאמר קולינס "מנהיגים משלב 5, משקיפים מן החלון כדי לאתר את הגורמים הנוספים, אשר ניתן לזקוף לזכותם את ההצלחה… בעת ובעונה אחת, הם מביטים בראי, כדי להטיל את האשם…".על פי קולינס אם יש לכם אגו ענק, ככל הנראה לא תובילו בעתיד את אחת מעשר החברות המצוינות והמובילות בעולם, יש סיכוי רב יותר שתגרמו לחיסול החברה או לבינוניות מתמשכת. באותו הקשר מציין המחבר והחוקר כי מתוך 11 חברות מצוינות שמצא, ב- 10 מהן צמחו המנהלים מבפנים. בהמשך לכך מצא כי כאשר מצניחים מנהלים מבחוץ יוצרים מתאם שלילי אשר לא יאפשר או יספק את הכלים להפוך את החברה מטובה למצוינת. 

אם בכל זאת אתם מעוניינים להעביר את החברה למצב של מצוינות כדאי שתתעמקו במאפיין נוסף:• תיאורית האוטובוס: על פי תאוריה זו, אותה מצא קולינס כתואמת להתנהלות בחברות מצליחות במיוחד, בשלב הראשון יש לאתר את ההון האנושי הנכון והמדויק אשר עשוי להוביל אותה למצוינות ולהיפטר מכל השאר. על פי קולינס האמירה המדויקת היא "האנשים הנכונים הם הנכס החשוב ביותר שלך", ולא"האנשים הם הנכס החשוב ביותר שלך". צוותים איכותיים שהפכו חברות מטובות למצוינות מנהלים דיונים וויכוחים אשר מטרתם לאתר את הפתרונות הטובים והמדויקים ביותר, ללא התחשבות באינטרסים ופוליטיקה פנימית. 

והנה עוד ממשנתו של קולינס (כדי להבין את המשנה ואת הבשורה תהיו חייבים לקרוא הכל בעצמכם):• מנהיגים משלב 5 מכוונים ומנחים את יורשיהם להצלחה גדולה עוד יותר בדור הבא, לעומת מנהיגים אגוצנטריים משלב 4 שכיוונו לרוב את יורשיהם לכישלון.• מנהיגים אלו נחושים לעשות כל מה שצריך כדי להפוך את החברה למצוינת, כולל החלטות גדולות או קשות.• מנהיגים אלו הם יותר "סוסי עבודה" מאשר "סוסי תצוגה".• הם יוצרים אווירה שבה האמת נשמעת:o מובילים בשאלות ולא בתשובות.o מנהלים שיחות וויכוחים באווירה המזמינה פתיחוּת והקשבה.o מנהלים תהליך הפקת לקחים, בלי להטיל אשמה.o מציגים יעדים ואסטרטגיות על סמך הבנה, ולא על סמך יהירות.• הם דוגלים בתפישת הקיפוד (ועל כך בפעם אחרת).

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB(סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבואוהיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן