אוניית מכולות אוטונומית הושקה לראשונה בסין- מה זה אומר? 

אוניית מכולות אוטונומית הושקה לראשונה בסין- מה זה אומר?

בזמן שאוניות רבות ממתינות להיכנס לנמלים ולקבל שירותי פריקה וטעינה, בזמן שתחלואי הקורונה בשרשרת האספקה, ובמיוחד בשילוח הימי עדיין מהדהדים, יש מי שהלכו צעד, שלא לומר כברת דרך משמעותית כדי להתחיל ולהפטר מהתלות בגורם האנושי ובגורמים נוספים.

בסוף חודש אפריל, לאחר חודשים של ניסויים נרחבים, נכנסה החודש לשירות אוניית המכולות האוטונומית הראשונה של סין והיא פועלת כרגע בין נמל צ'ינגדאו במחוז שאנדונג לבין דונגג'יאקו. סין דיווחיה כי ספינת ההזנה האוטונומית והחשמלית הראשונה בקיבולת של 300 TEU – Zhi Fei החלה בפעילות מסחרית ב-22 באפריל 2022, ופותחה באמצעות שיתוף פעולה רחב של מוסדות סיניים ומנוהלת על ידי Navigation Brilliance (BRINAV).

חוזה הבנייה הראשוני על הספינה נחתם בסוף 2019 ותחילת העבודה במאי 2020. הספינה הושקה באפריל 2021 כאשר הניסויים הימיים הראשונים התקיימו ביוני, הניסויים במערכות החלו בספטמבר האחרון, וההערכה הטכנית הושלמה במרץ 2022.

מה היא מסוגלת לעשות?

האונייה האוטונומית הרב תכליתית מצוידת במנופים משלה כאשר הכוונה היא שהאונייה תתפעל את המנופים מבלי להיעזר בעובדי הנמל עצמו. האונייה יכולה לפעול בשלושה מצבים: נהיגה מאוישת, נהיגה בלתי מאוישת ונהיגה מרחוק.

המערכות החכמות מספקות תכנון מסלול עצמאי, הימנעות מהתנגשות ופעולות שלט רחוק. הספינה מעסיקה 5G, לוויינים ומערכות מרובות רשת נוספות. הידע שנצבר בפרויקט זה יאפשר להמשיך ולפעול לבניית אוניות מכולות אוטונומיות דומות בעלות קיבולת גדולה יותר שתנוע בין 500 ל- 800 TEU.

היסטוריה של אוטונומיה בים

למרות שמגפת הקורונה גרמה לדחיות בהשקתן של ספינות אוטונומיות, הרי שהספינה הסינית אינה הראשונה שניסתה את כוחה בתחום. החברה הנורווגית Yara International  מציינת כי הצליחה להביא את החשמל גם לספינות, ושבקרוב תהיה הראשונה להפעיל ספינת מטען מבלי לגרום לפליטת גזי חממה לאטמוספירה. הספינה תשוט באמצעות כוחה של סוללה שתיטען על אנרגיות מתחדשות, ללא דלק ותנוטר ממרחקים. לפני הספינה הנורבגית הייתה זו ספינה נוספת מסקנדינביה שהצליחה ליצר כלי שיט אוטונומית. המעבורת הפינלנדית שפעלה כבר לפני 3 שנים הצליחה לעשות זאת באמצעות חשמל בלבד.

ובחזרה לספינה הנורבגית. סביין טור הולסתר, נשיא ומנכ״ל יארה ציין כי ״עם יארה בירקלנד מעבירים את התעבורה מהכביש לים וכך מפחיתים רעש ואבק, משפרים את הבטיחות בדרכים המקומיות ומפחיתים פליטות של פחמן וחנקן״. בנוסף ציינו בחברה כי הספינה אמורה לצמצם עלויות תפעול מאחר וטעינת המטען, פריקתו והפעלתו מרחוק תביא לשכלול היכולות הטכנולוגיות בנמלים שיוכלו להפוך בהדרגה לאוטונומיים.

מעבר לצמצום כח האדם, התלות בכח האדם בנמלים הרי שמדובר, בחשיבות שאינה פוחתת, גם בהזדמנות לשינוי עולמי באמצעות שימוש באנרגיות ידידותיות לסביבה וכן חופים ואוקיאנוסים נקיים הרבה יותר.

הכותב הוא מומחה לשילוח בינלאומי, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.

פוסטים נוספים

קטגוריות

פוסטים נבחרים

כל המאמרים נטענו
לא ניתן לטעון עוד מאמרים

גם אתם
נושמים וחולמים יבוא / יצוא?

הירשמו לעדכונים שלנו והפכו
את היבוא והיצוא שלכם ליעילים ומשתלמים הרבה יותר.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן